Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Fenomenet "bättre fot"???

Av Liza Hasselquist - 24 februari 2010 22:23

Jag har funderat över det här kommandot mer än en gång, senast under träningsstunden idag, då vi mötte en matte och en hund. Jag hör henne säga "fot", men hunden är fokuserad på oss och då säger hon "Nej BÄTTRE fot", varpå hunden antagligen (?) sätter sig "bättre fot."

När jag lär in fot tänker jag att fot är en absolut placering, vare sig det är under förflyttning eller stillastående. Jag menar att när hunden kan "fot" kommer han veta precis vart jag förväntar mig att han ska vara, lika mycket som jag förväntar mig att sitt betyder sitt och inte halvsitt/halvligg/spring runt i en cirkel. När jag då hör "bättre fot" undrar jag om dessa människor har ett "bättre ligg" när hunden lägger sig lite på armbågarna eller ett bättre skall, som till skillnad från skall (lite hest moffande) innebär riktigt, ihållande skall.

Jag vet inte om man blir lite idiot av att träna för tävling, men min tanke med ett kommando är att hunden ska åtlyda det och göra som jag säger,(detta sker dock inte alltid...) inte bara lite si och så i närheten av vad jag sagt. Hunden vet ju dessutom inte att "bättre" betyder "gör det jag sa att du skulle göra, fast lite mer som det där vi kommit överens om", utan det kan ju lika gärna vara sämre, om nu hunden har förmåga att se saker på en skala (givetvis inte...) Hur fungerar det på tävling? Hunden släpar lite och då säger man bättre fot ist. för fot och genast håller hunden position? Är inte detta att ha 2 kommandon för samma sak? Om det känns bra kan man ju ha "bättre fot" (dubbelkommando?) på en gång, så blir det ju bra och man slipper tjata.

Jag ska börja ropa "bättre hit" när Lotus drar iväg på egna upptåg, för då ska han väl fatta att det inte räcker med att springa i närheten av mig, (eller tänka i de banorna att matte förmodligen vill att jag ska komma) utan att han ska komma hit på riktigt!

Kul är det i alla fall, och jag har hört det från både tävlingsförare på plan och människor som "bara" har hund. Tja det är väl inget som jag stör mig speciellt på, tro inte det, men fundersam blir man ju!

Förresten, kolla in valphögen på filmen www.sugarwinds.se en där är min  

Lotus gick bra på träningen idag också- fin position, härlig attityd och full fräs- mattes finaste, finaste ullkofta!

 
 
Marie L

Marie L

25 februari 2010 12:19

Allt kan förstås bli "bättre" (hi,hi)! Har du sett nya bilderna på Lotus valpar på uppfödarsidan... jättefina! Har själv varit och kollat på Lotusens nya små halvsyskon, jättefina blir "helblå", mycket välnärda kan man säga...

http://www.123minsida.se/minos

 
Sanna  13 aussies + 1 bc

Sanna 13 aussies + 1 bc

25 februari 2010 17:17

Åh snart Liza!! Snart bara en vecka kvar innan du får dyka ner i valplådan.

http://www.sugarwinds.se

 
Maja och Link

Maja och Link

25 februari 2010 18:44

Nedräkning till valplådan än eller...? Men vad säger du, röda är finast..hmm..tur att Link har lite rött då! ;-)

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

25 februari 2010 19:26

Ja vi får väl se om det blir någon valp över till dig=) Ja det passar mig utmärkt jag är i stan från 11.20 typ så kan Vegas miljöträna sig lite...Japp träning och valpargos låter som bästa kombinationen...Synd att det inte blev några svarta för alla vet ju att de är de bästa hundarna!!! Perfekt så om Lotus inte sköter sig så får du ju i varjefall en väl motionerad hund...=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

1 mars 2010 10:55

Ska bli kul att ses i helgen, vad gör ni på lördagen?

http://www.123minsida.se/minos

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards