Fraggelbloggen

Alla inlägg under mars 2010

Av Liza Hasselquist - 3 mars 2010 10:44

Förutom att det är -3 grader och blåser storm (mitt ansikte har frusit och fallit av, jag skämtar inte!) så är det sol idag! Jag bestämde mig snabbt för att vi skulle ta den långa promenaden utmed stranden, för det är mysigt att gå där och Lotus kan vara lös mesta delen av tiden. Vi skulle dessutom passa på att ägna oss åt nåt som vi började med för ett par dagar sedan- skvällerträning.

Efter att Lotus lydiga period tydligen avbrutits finns det inte längre nån garanti för att min kära hund stannar hos mig om det plötsligt och oväntat dyker upp en annan hund. Lotus dundrar iväg, glad i hågen och som tur är springer han inte fram utan bara drar en repa i närheten och vänder sedan och springer till mig. Detta är ju såklart inte OK, så vi bestämde att göra nåt åt saken.

 Metoden jag valde kallas skvallerträning och går ut på att hunden ska "skvallra" på det den ser utan att springa dit och sedan ta kontakt med matte för belöning. Ok... Det låter ganska enkelt, och hittills verkar det ganska enkelt! Lotus svarar ju bra på inlärningsmetoder som gör att han själv får tänka ut vad som kan tänkas ge belöning, och efter att ha pysslat med detta sedan i förrgår har han idag skvallrat ca 500 gånger på fåglar (han är väl inte dum, enkelt sätt att få godis) två gånger på en tant (samma, bara för säkerhets skull) och en gång på en snögubbe. Han har också skvallrat på en hund, men den var på lååångt håll och då brukar han inte dra. Nu har vi ju inte prövat detta på nån riktig störning och ska inte göra det heller på ett tag, fåglar och tanter brukar han inte springa till oavsett, men jag ser det som en lyckad början i alla fall!

I övrigt att jag grymt valpsjuk, det är tur att jag har så mycket jag måste göra nu när jag är ledig för annars skulle jag lättfastna framför datorn och bara glo på valpbilder hela tiden. Jag har redan börjat "valpsäkra" så smått, skrivit inköpslista på vad vi MÅSTE köpa tills valpen kommer hem och funderar mest hela tiden på vad som händer om jag inte gillar nån valp? Snacka om antiklimax! Iofs har jag hört ilasinnade rykten att den där uppfödaren med sina onda medhjälpare redan valt valp till mig, så kanske slipper jag välja också, ha ha!

Nu ska jag sätta fart- ska rensa mina garderober och sätta in en ställning med lådor i den ena, laga fisksoppa, provpacka inför helgen och ringa en massa viktiga samtal, samt hinna träna hund och mig själv ikväll-PUST!

Av Liza Hasselquist - 1 mars 2010 14:27

Idag var det skönt att vakna och inse att nä, jag behöver inte gå upp riktigt än och ligga och dra sig en stund.

Helgen tillbringades hos mamma och pappa på fastlandet, och jag har hunnit med att slänga allt skräp och grejer jag inte skulle ha kvar, flytta åt lillasyster, vara med på 39-års-fest och åka till Eva och Martin och fika, snacka hund och sköta får.


Igår var Lotus och jag alltså hos Eva och Martin. Zoe löpte, men Lotus uppförde sig faktiskt hyggligt ändå, hon var ganska tydlig med att tala om att han inte hade med hennes bakdel att göra, så han sket i det och försökte leka med henne istället. Vi snackade som vanligt en massa hundsnack, om valpar, hundar i allmänhet och aussies i synnerhet. Panga, deras yngsta tik (karelare) hade växt på sig rejält sedan vi sågs sist, och är fortfarande en glad skit som bara far omkring i 200 knyck och leker non-stop.

Innan jag skulle hem t mamma igen och käka stek var det dags att sköta om fåren. Det hade kommit många nya lamm, väldigt söta och väldigt vilda. Jag skötte påfyllningen av vatten till alla får och passade på att fånga några lam under tiden. Lotus fick fösa runt ett gäng med tackor som inte skulle ha lamm i vår, och han var superfokuserad och gick inte på fåren en enda gång, så kanske har han fattat det nu trots at vi inte har hållit igång vallandet alls.

Sen blev det stek och så båten hem medan vi såg (sambon såg och jag sov!) hockeyfinalen mellan USA och Kanada.


Nästa helg ska jag till fastlandet igen, denna gång för hundträning och valpmys. Jag ska försöka kolla ut vilken valp som kan tänkas flytta hit i april, men det blir inte lätt! De är underbart söta allihop, i alla fall på bild. Jag kommer förmodligen bo i lådan hela helgen och knycka med en valp hem på direkten, för Sanna har ju så många ändå! Sportlov den här veckan, då ska man hålla på med vintersport. Men här töar det och är 6 plusgrader, så nån sport som innefattar snö kommer det inte att bli. Skitig hund blir det, och det är inget vidare alls, men förhoppningsvis smälter det fort och så slipper vi kladdet!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards