Fraggelbloggen

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Liza Hasselquist - 13 maj 2010 22:42

Idag har Lotusen gjort klockrena skvaller på kaniner på morgonpromenaden och sådant värmer mattehjärtat så in i den  Hur jag tränat skvallerträning? Tja, jag började med att gå ut och leta reda på saker som vi kunde träna på. Ankorna i Almedalen var eg bäst, han var intresserad, men inte helt tokig. Man gör som så att man låter hunden kolla på det den är intresserad av att springa till, hunden får dock inte komma iväg och ränna efter det den ska skvallra på.(koppel på i början) Så fort hunden stannar och kollar på något avvaktar man och hoppas att hunden tar kontakt, då klickar man och ger godis. Om man har belönat kontakt tillräckligt mycket innan så kommer hunden ta kontakt, annars kanske man får påverka den lite så att matte/ husse blir mer spännande. Idag var vi nog först med att gå runt muren, för det var en miljard kaniner ute och sprang, och Lotus skvallrade för glatta livet! Ibland blir det ett par snabba hopp efter kaninen, men sedan direkt fullt fart till mig! Det jag kan se på honom är att trots att han inte jagar så blir det en del stress-flås av skvallerträningen, då han hamnar lite i konflikt med sig själv- han vill ju så gärna jaga dem-bara en liiiiten bit!  

  


I övrigt har det blivit två spår med Lotus, fokus på påsläppen och det går fint, bra drag ut i linan, men sen då? Han är inte precis noggrann med att ta rätt håll, idag blev det ett bakspår...Skithund Mitt spår tog han dock åt rätt håll, men överlag kändes han lite seg idag, kan ha varit att det var så jäkla kvavt och fuktigt ute, vad vet jag?  Å andra sidan har vi aldrig första pinnen borta längre, så...Man får väl ta det onda med det goda!?!?!

Sedan åkte vi ner t klubben för lite lydnad och idag blev det framåtsändandet, tungapporten, skall och hoppet. Allt gick bra, förutom lite dåligt tempo ut på framåtsändandet. Han har en tendens att eyea belöningsskålen och det får nog fan vara så för jag vill inte förstöra nåt till tävlingen. Iofs tror jag att vi gejar uppflytt utan framåtsändandet på lydnaden och så får vi väl justera det till elit-starten sen då   Pax fick ett korv-spår med husse i snöret, och det såg riktigt bra ut. Han är ju ett totalt matvrak, så korvspår tilltalar den lilla herrn!

På söndag blir det "inför vallnings-kurs" med Pax, och så har jag hittat instr. att träna för. Kursen startar i juni, så jag hoppas bara att jag kan gå med tanke på att vi ska t fastlandet och så. Ska försöka få in nån inoff utställning innan "den riktiga" här på Gotland i augusti. Imorgon blir det hämtning av nya bilburen och så ska jag ringa upp dem med fåren imorgon, så jag hoppas komma igång att träna vallningen också! Det blir fullt upp med spår, sök och vallning på schemat, och så ska man göra nåt vettigt med terroristen också!

Förresten, idag säger jag grattis till finaFarin och Matte, som hade 599.5 och CERT på spårtävling! Håller nu alla tummar och tassar för 30 p till på söndag!  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards