Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 29 maj 2010

DNA-test, ögonlysning och Lotusvalpar

Av Liza Hasselquist - 29 maj 2010 10:15

Igår styrde jag kosan till Karlskrona för att titta på Lotus vackra småkorvar, och för att ögonlysa Lotus för andra gången. Valparna var precis lika fina som de ser ut på bilderna i bloggen www.tillyhills.bloggplatsen.se och hur sociala och trevliga som helst. En del av dem var lite lugnare och mer eftertänksamma och en del var mer rivjärnsaktiga (Lotusvalpar såklart!) Jag tror de kommer bli riktigt snygga ett par av dem, och de mörkröda är hur härliga i färgen som helst!


När jag lämnade Karlskrona styrde jag mot Karlshamn och så vidare mot Näsum och Christopher Martinsens mottagning. Lotusen blev ögonlyst för andra gången med finfint resultat, och vet. sa till och med att han var förvånad att det inte syndes ett enda ålderstecken. Han trodde att Lotus var 2 år, med tanke på hur fina hans ögonbottnar var. Vi diskuterade en del om DNA-testerna och ögonlysningar i stort, och han berättade att samma situation som vi har med aussies nu var aktuell för golden för ett 10-tal år sedan. Då hade man plötsligt upptäckt en avelshane som var ögonloyst varje år och sedan plötsligt var drabbad av både det ena och det andra och hade 270 avkommor och de i sin tur hade avkommor osv.  Han rekommenderade definitivt att DNA-testa och att försöka få så många som möjligt att göra det, utan att för den delen sluta ögonlysa varje år för avelsdjuren. Jag tycker att det resonemanget låter hemkt vettigt, och vi behöver verkligen påverka Australian shepherdklubben att gå ut med rekommendationer och instruktioner på hur man testar och att man testar.

Idag när jag öppnade min mailbox hade jag fått alla mail med svaren, och det var superfina resultat!

Lotus CEA/CH clear, prcd PRA normal, HSF4 N/N (clear) MDR1+/+

Pax CEA/CH clear, HSF4 N/N (clear) MDR1+/+

Nu är jag himla nöjd med mina fina, friska pojkar!

 
 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

29 maj 2010 12:30

Åh så skönt att allt var fritt. Ja det hade ju lika gärna kunnat vara tvärt om med tanke på att inga av Tijahs och Lotus föräldrar är testade.
Men nu vet vi att de inte bara är väldigt trevliga hundar vi har utan även väldigt friska.

http://www.sugarwinds.se

 
Oona

Oona

29 maj 2010 17:45

Grattis med ua på øyenlysning og Clear på alle DNA testen. Helt enig med veterinæren. Vi må jobbe for at så mange som mulig begynner å DNA teste avls dyrene. Det er selvsagt ikke løsningen på alle sykdommer/problemer, men da vet man iallefall status på de sykdommene man kan teste for :)

http://www.blogtown.se/blog.php?id=aussieboxy

 
Marie L

Marie L

29 maj 2010 21:43

Härligt!!!!!!

http://www.123minsida.se/Minos

 
camilla

camilla

30 maj 2010 04:12

Vilka härliga nyheter!

http://www.bentley.bloggplatsen.se

 
Sofie & fläckarna

Sofie & fläckarna

30 maj 2010 10:25

Glada nyheter med friska hundar!

http://aussiemonster.se

 
Frida

Frida

31 maj 2010 10:31

Härliga nyheter!

Hur går man till väga för att testa detta?Kan man läsa om det någonstans?

http://www.tenghede.se

 
Maja, Ache & Link

Maja, Ache & Link

3 juni 2010 21:22

Vad härligt med fina resultat! Fina killar! Söta Lotusvalpar med! Man vill ju bara ha allihopa! Snart kommer vi och gör Gotland osäkert i alla fall, första vinaren är inhandlad!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

4 juni 2010 00:26

GRATTIS fina Lotuspojken till hela 5 år från pappa Minos, Lystra och mig förstås, ha en skön helg!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Ingen bild

malin m Vegas

4 juni 2010 11:34

Åhh va skönt med fina friska pojkar!! Grattis till Lotuskorven som fyller 5 år!! Jippie! Snart kommer vi till Gotland ska bli jättekul. Pax ser helt underbar ut ska bli så kul att se "veggipojken" igen=)

 
Sofie & fläckarna

Sofie & fläckarna

4 juni 2010 13:08

Grattis till morbror Lotus!

http://aussiemonster.se

 
Marie & Wilda

Marie & Wilda

4 juni 2010 19:19

Grattis till brorsan Lotus på 5-årsdagen idag!!!
Kram från oss!

http://www.marieshundsida.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards