Fraggelbloggen

Alla inlägg den 2 juli 2010

Av Liza Hasselquist - 2 juli 2010 08:41

Samtidigt som antalet aussiekullar fullkomligt exploderar, och man själv är "skyldig" till att 9 underbara små valpar ökar på statistiken kan man inte annat än fundera.

Alla de aussies som går i avel, borde de göra det? Alla de som titulerar sig uppfödare, borde de syssla med just hundavel? Och framförallt, vad tar man för ansvar när det faktiskt blir fel?

Ta t ex förberedelserna inför en kull. Man MH-testar, HD röntgar och ögonlyser. Är det alla som använder sig av de resultat man fått fram? NEJ! Tydligen gör det inget att MH-testet visar STORA rädslor som hunden inte klarar av att avreagera från, kanske en 3:a på skotten FASTÄN hunden ALDRIG reagerat på det innan, kanske ett allmänt oengagemang av hunden att bry sig det minsta om något som testet försöker kolla av. Man kan skylla på värmen, att gruppen betedde sig konstigt, att hunden hade löpt/skulle löpa/reagerade på nån annan hund som hade löpt osv och sen kan man ta sin efterlängtade kull valpar i alla fall och sedan förfasas över att de minsann är RÄDDA och OSOCIALA och undra vart nu det kan komma ifrån? Man har ju gjort sitt bästa!

Man kan HD-röntga, hunden får ett C, då kan man vänta ett tag, skylla på dålig muskulatur/löp på g/eller varför inte en skada? Sedan kan man röntga om, få ett B, skaffa valpar och bli helt förvånad över att 2 i den här kullen också har C, och hela 3 valpar i den förra, vart kom det ifrån, jag har ju gjort mitt bästa!

Man kan få någon slags konstig diagnos på ögonlysningen, och ta valpar ändå,och sedan bli helt förstörd när valpköpare ringer och har ÄNNU konstigare diagnoser på valparnas ögon, men HUR kunde det bli såhär, jag har ju gjort mitt bästa!


Nu har vi dessutom fått till vår stora hjälp (ja jag säger vår för även om jag inte är uppfödare så hjälper jag ju till att föda upp valpar) olika DNA-tester. För 6 mån sedan trodde jag verkligen på att aussies var fria från PRA, nu sitter jag här med en valp på snart 5 mån vars pappa med stor sannorlikhet kommer att bli blind, och min valp är bärare a sjukdomen. HOPPSAN så det kan gå, fastän man har gjort sitt bästa, otur som satan, men nu vet vi andra vad som faktiskt finns i rasen!


Jag fick hjärtat i halsgropen då Lotus precis parat en tik, och stack därför iväg och gjorde alla möjliga tester, fri från alla som tur var. Man kan ju tro att övriga aussie-världen skulle få upp ögonen nu och tänka att "man kanske skulle testa, det kan ju finnas grejer där vi inte vet om" Men näää, vi stoppar huvudet i sanden istället! "Jag köper inte en valp som jag vet vilken sjukdom han bär på, utan jag tar en som är helt otestad...då har jag ju så mycket större chans att få fler sjukdomar", eller hur tänker man då??? Ja, det är ganska krångligt att sätta sig in i testerna, och ja blodproven (CEA+PRA) är ganska dyra tester. Men har man ett genuint intresse i att kunna köpa sig en aussie om 10 år sådär så kan det ju vara relevant att testa så många som möjligt, och definitivt avelsdjur, särskilt som att vi ser att alla testade djur inte är fria? Att bli blind i 6-årsåldern kanske inte gör nåt, men att förlora sin bästa vän när den ska sövas för röntgen kanske är tufft? Alla vet ju att hunderiet är världens förlustaffär ändå, så varför inte ösa ner lite mer pengar i det?


Jag tror att de allra flesta allvarligt försöker göra sitt bästa, men att ta fler kullar på omröntgade hundar som tidigare lämnat HD-fel kan jag inte räkna som att man gör sitt bästa. Att fortsätta avla på hundar som lämnat flera valpar med gigatiska rädslor som har svårt att klara sin vardag kan jag inte heller se som att göra sitt bästa. Och att undlåta att testa sådant vi faktiskt kan testa för att istället låtsas som att det regnar och inte "leta sjukdomar" är inte heller att göra sitt bästa. Enligt mig då!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards