Fraggelbloggen

Alla inlägg den 31 juli 2010

Av Liza Hasselquist - 31 juli 2010 23:22

Idag har vi varit på sökträning. Matte och Synnöve hade varit på sökläger och fått med sig mycket matnyttigt, som vi körde en del efter under dagen. B.la hade deras instruktör ifrågasatt varför man eg vallar en ruta...Tja varför eg?  Visst det är ju bra ifall hunden kan det när det är så det ser ut på tävling, ochdet kan vara bra med snitslad bakkant så man inte förvirrar sig in i grannkommunen...men annars då? Vi körde på ovallad ruta idag och inte en enda av 5 hundar hade någon som helst tendens till att spåra. Jag tror, precis som instruktören, att hundar som spårar gör det för att de inte kan rätt beteende som ska användas vid sök, inte därför att det bara finns ett spår.

Vi jobbade mycket med vinden som var rejäl idag, och det var mycket spännande att se hundarnas strategier. Lotus fick två pop-uper, två tomslag, en "riktig"figge och en halv-distans rusare. Han gick eg allra bäst i tempo vid tomslagen, hade raka,fina skick på alla skicken och skötte sig bra. Vi körde mest hitta-övningar idag, för en annan tanke matte och synnöve hade med sig från lägret var varför man skulle träna ngt hunden redan kan? Alltså, kan den markera och visa figgar så kan den väl få fler roliga hitta-övningar med lek? Jämförelsen med att hunden behöver två lika fulla skålar med figurant-intresse och gå-vilja för att bli en bra sök-hund köpte jag rakt av. Tex, en hund med bara stort figurantintresse kommer inte att vilja ta i och jobba på om det bara blir tomslag, medan en hund med bara stor gå-vilja gillar att springa och kanske inte bryr sig så mkt om att hitta människorna. Hur som helst, väldigt nyttig och väldigt kul med nya influenser!

Aha, vidare till den oerhört spännade eftermiddagen då- jag sov, sov och sov lite till. Jag har fått en vansinnig hosta som väcker mig på nätterna, och idag har jag tappat rösten dessutom. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt mitt kassa immunförsvar, men det får bli bättring: jag ska träna 4 gånger i veckan, bara äta frukt och grönt (och en biff då och då) och undvika alkohol och godis, sova 10 timmar/natt och ta promenader i 3 timmar varje morgon och alltid ha på mig vettiga kläder för vädret om jag bara blir frisk- NU! Nu ska jag för övrigt bättre på mina redan 6 timmars sömn för detta dygnet- satsar på att komma upp i åtminstone 10 timmar till!  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards