Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Positiva och negativa egenskaper- så är det väl alltid?

Av Liza Hasselquist - 11 augusti 2010 17:39

Dagarna går i superfart och jag gör mitt bästa för att hänga med och ta in så mycket som möjligt! Hundarna har fått sin plats i lärarnas hundstall, och jag har inrett med ny dyna, filtar och lite av deras grejer. De har också en rasthage, men Pax fattar sig inte riktigt på hur man tar sig ut och in genom luckan ännu, men det kommer nog!Det är super att kunna ha med hundarna på jobbet, och perfekt för mig att komma ut på en rastrunda på lunchen och piggna till!  

Va!?!? Har du också ett ben!?!?!

   

Detta är baaara mitt! 

Igår tränade vi en sväng på en fotbollsplan, Lotus fick framptsändade, kryp och ett lååångt fritt följ, samt nose-touchträning. Allt gick ganska bra, och på slutet när han var ganska vild efter klickertränandet fick jag till två fina inkallningar där han tog i massor redan från start-kalas!

Pax satt uppbunden och sålänge vi tränar lugnt och inte har för kul är han tyst och lugn, men så fort Lotus har för roligt gapar han som en fiskmås! Till sist gav han upp och lade sig ner, men detta måste vi fortsätta träna på, då han har ganska lätt att ta till gapande då han blir lite frustrerad.

Pax fick klickerträning, och nu har vi fått till snabba lägganden, hopp-stå och lite nose-touchträning- allt utan kommandon då förstås! Tack Malin och Maja för att ni fick mig att börja med hopp-ståt mot mina principer, nu fungerar det toppen!

  

Mr Schneebly med fina öronen!


Satt och funderade över att man har så himla lätt för att ignorera sin hunds tillkortakommanden, och bara se fördelar. Om sedan någon säger nåt om hunden (alltså till personen) blir man fly förbannad och väldigt förorättad, och argumenterar emot. Självklart har alla hundar bättre och sämre egenskaper, ibland grundade på olika åsikter och ibland grundade på att det faktiskt är så det ser ut. En hund som har mycket (för mycket?) reservation tenderar ju att visa detta mot folk överlag samt att det är ganska tydligt på MH och kanske till och med yttrar sig i hanteringsproblem och vid tex tandvisning i Lk1. Att det kanske inte är ett PROBLEM för just den ägaren må så vara, men överlag är väl inte det någon önskvärd egenskap?

Jag vill ha glada, pigga, sociala hundar, detta har lett till att min hund kallats stressad och dampig. Där tror jag en del har problem med att skilja på stress och ett visst temperament, en hund kan ju fara runt väldigt mycket utan att den för den delen är stressad. Att min hund haft damp (och fortfarande har till viss del...) är jag den första att erkänna, att det kan vara negativt sticker jag heller inte under stol med. Ska man inte jobba mycket med sin hund räcker kanske ett lugnare temperament, mindre egen vilja samt mer förarvekhet. På samma sätt kan man ju vara utan en ferrari om man ska använda bilen till att åka och handla med, och hellre kanske skaffa en volvo? Det jag eg vill säga är att alla egenskaper kan vara positiva och negativa beroende på vad hunden ska användas till, men att vara så naiv att man försvarar hunden i alla lägen och vägrar erkänna/inse att hunden faktiskt har negativa egenskaper är bara korkat! Både för hundaveln i stort, för sig själv och inte minst för hundens skull!


 
 
Frida

Frida

11 augusti 2010 23:04

Kul att du har kommit till västkusten, och vad kul med jobb där man kan ha med sig hundarna=)
Tex är också lugn uppbunden så länge jag är tyst i min träning, dock om det blir lek och glada rop, så låter han gärnet, och har väldigt lätt att ta till ljud! Vi tränar för fullt med detta!

Vi får ta en syskondejt någon gång när tiden finns å få med Ezili med=)

http://www.tenghede.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

11 augusti 2010 23:26

ja du Liza, men jag vill ändå bara säga att Vegas är perfekt... För Mig!!! Jag vill också ta med mina hundar till jobbet, orättvist.!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

12 augusti 2010 02:24

Vilka finingar de är och Paxen är ju väldigt stilig med "lagom öron" på bilden :-) Härligt med egen kennel på jobbet!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Sofie & fläckarna

Sofie & fläckarna

12 augusti 2010 10:53

Han är så snygg Pax, öronen till trots får jag väl säga nu ;)

http://aussiemonster.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

12 augusti 2010 12:21

Haha, det var tur att Maja och jag räddade Pax från att bli mobbad på sitt nya "Jobb" med den frillan han hade innan så hade han legat i riskzonen. Nu är han ju ur söt lilla Mr Schneebly=)Och du ser han var inte obildbar..

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

12 augusti 2010 18:00

Låter ju kanon bra på nya jobbet!
Ja men just därför en mentalbeskrivning/test är så spännade eftersom någon annan beskriver hunden och man själv inte kan göra så mycket för att påverka och styra upp som man kan göra i vardagen. Den som förskönar sin hund allt för mycket är oftast den som blir mest negativt överraskad.

http://www.sugarwinds.se

 
Maria&Cash

Maria&Cash

12 augusti 2010 22:13

Vad kul med jobb på ett hundgymnasium! Och att du kan ha med hundarna, kanon. Håller med Sofie, Pax är riktigt snygg!

http://www.marycash.wordpress.com

 
Grimm

Grimm

16 augusti 2010 19:27

Såå fina hundar! Tänkte bara lämna ett litet tassavtryck ;)
/Goldenkillen Grimm

http://www.grimm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards