Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Åssi-läger, Tånga Hed 2010

Av Liza Hasselquist - 6 september 2010 21:31

Gärdagskvällen tillbringades i soffan, och jag lovar att jag sovit himla gott, hela 5.5 timme inatt-LOVELY!

Vi anlände i Vårgårda runt lunch i torsdags, och började helgen med inköp och käk-toppen! Sedan fortsatte vi till Tånga Hed där vi "träningstävlade" i olika klasser, lite som vi ville och kände fast med kommendering. Lotus framåtsändande ser RIKTIGT fint ut, ska nöta lite till så är nog det klart sedan. Vad jag sen ska ha det till vet jag inte då specialen suger, men jag kommer till det!

PÅ kvällen var det föredrag med Jan Gyllensten som pratade om mentalitet kopplat till MH och MT och det var väldigt intressant. Skönt att vi varit på plats i många timmar och rastat hundarna ordentligt, för föredraget tog hela kvällen i anspråk. Detta föredrag gav många tankar och funderingar kring arvbarhet och mentalitet, och borde vara tvång för en del aussieuppfödare att gå och lyssna på...

Fredagen tillbringades i sökskogen, med övning på rullande figgar. Lotus skötte sig fint och hittade alla sina figgar och hade snygga framslag och djupa skick. PÅ eftermiddagen körde vi korridorer, och Lotus skötte sig fint med skicken (många tomma!) men hittade heller inte många figgar... Han sprang rakt över ett par till och med! Kvällen bjöd på vin och trevligt sällskap i barackerna, men man somnade ganska gott trots hårda sängar. På lördagen körde vi tävlingsträning, och Lotus hade 8 fina, djupa skick TOMT (han hittade inte en enda figge trots att han sprungit nästa på två st!!!) innan han gick och badade i ett kärr...SKITHUND!

På eftermiddagen körde vi markeringsövningar och vindmarkering för Lotus, som gick skit de också för övrigt.

På söndagen blev det ett pass med korridorer igen, och nu hittade Lotus ett par av figgarna, men inte alla. En fick vi till och med gå ut och vinda in. Hur som helst jobbade han bra och försökte verkligen hitta. Jag höll dessutom tyst och ropade inte alls på honom. Sedan var det dags för fotografering av småkottarna och Pax överraskade mig med att sitta stilla i mer än 5 sek i taget!

Sammantaget var helgen jätterolig, med trevligt sällskap och roliga övningar. Vårinstruktör var väldigt påhittig med lösningar på problem osv och det var kul att träna för henne. Vårt problem med söket har ju helt svängt om, från problem med att gå ut djupt och raka skick kan nu min hund systemet perfekt- MEN hittar inga figgar. Önskar att jag tyckte att problemlösing vard et roligaste med hundträning, men tyvärr är det inte alls så. Vi skulle tävla mest hela hösten, men nu blir det väl ingenting när söket känns ostabilt och spåret går åt helvete. Jag säger TJOLAHOPP och köper ett par marsin och tävlar marsvinsagility med istället...


 
 
Marie L

Marie L

6 september 2010 23:16

Kom igen det är klart att ni kommer att tävla, nästa gång ni tränar sitter det säkert på
plats:-) annars får ni väl testa honom för noskvalster.... kul att träffas var det,men hade ju egentligen velat se lite mer av dina dogs, men ska man träna själv måste man ju prioritera förstås.Paxenbrorsan är så fin ju, och sitta still kan han ju också en stund, precis som sin syrra...

http://www.123minsida/Minos

 
Maja och Link

Maja och Link

7 september 2010 12:18

Äh...kör på med lite vind och våldtagning hos figge så tror jag att det kommer bli toppen! Har gjort en egen sida till Pax som tröst! Har ingen vikt och mått på honom bara

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Sara & Ascot

Sara & Ascot

7 september 2010 20:24

Hej där!! Låter som ni haft en mysig helg i Tångahed, synd man inte va med! Hur ser det ut, ska du ställa ut i oktober i Halmstad?? Hade varit kul för ja ska absolut se vad Ascot får för bedöming! Å tänkte höra om du ville hjälpa mig att snygga till honom å ge mig tips!:) Går allt bra med skolan?? Kram Sara

http://www.ascotmymascot.wordpress.com

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

7 september 2010 20:53

Man måste ju köra i botten för att njuta av toppen! Vet en annan som gick så där skit illa enligt hans matte förra året och se på honom nu:-)
Annars tror jag på rapport eller flyboll, inte så mycket att hålla reda på och mycket springa.

http://www.sugarwinds.se

 
Sabine

Sabine

8 september 2010 15:59

Precis!Dock ska man lära sig att skilja på rädsla och reservation!Men att avla medvetet på hundar där både hälsan och det mentala och där det förekommer rädslor(riktiga rädslor) är totalt oansvarigt och förfärgligt!Det känns lite som att kullar ibland görs bara för att "det skulle vara mysigt med valpar i huset igen"..hmm som nån skrev ;)

Jag tycker det är skönt att så många inser vikten av friska hundar!För vad ska man med en sjuk bruks/vallhund till????

http://dirtysouthsaussies.wordpress.com

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

8 september 2010 20:09

åhh ja du Liza vad ska man säga! Det enda som jag egentligen undrar är när Pax fick lång svans? Kör på som tusan med vindmarkeringar, anmäl er till räddning där görs det mycket vindmarkeringar...=)

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

20 september 2010 14:08

Grattis pappa Lotus!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marie L

23 september 2010 12:54

Oj vilka fina valpar efter Lotus och Chocko (häftiga färger/teckningar) :-)

 
Sofie

Sofie

29 september 2010 18:02

Men du Liza, börjar det inte bli dags för en uppdatering snart?!

http://aussiemonster.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards