Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Lyckat vallningsläger!

Av Liza Hasselquist - 12 oktober 2010 21:09

I fredags drog jag direkt efter jobbet för att inhandla lite viktiga saker (vin, kex, ost och chips) samt fyllde på mitt strumpförråd, innan jag tog hundarna i gamla Bettan och tuffade iväg mot Mullsjö. Efter att ha inväntat (och halvt förfrusit mig!) bästa brudarna blev det Idol och pizza på den lokala pizzerian, innan vi checkade in i en mini-stuga på Mullsjö camping.

Morgonen efter var det upp tidigt, och iväg till Isi och Ann Awes gård, där vallning väntade för hela slanten. Vi jobbade på tre stationer med djurhantering och jobb i trånga utrymmen, fålla in och ut och så i en lite större fålla med det man behövde öva på. Hela helgen bjöd på gott sällskap, god mat och bra träning, så allt som allt var det toppen! Jag kan dock inte påstå att lördagens fålla-in och ut gav så mycket, då Lotus var GALEN och betedde sig som han aldrig sett får förut, alternativt inte hade käkat på 2 veckor. Sedan blev det stadigt bättre under helgen, och det jag framförallt är stolt över är Lotus närarbete i tråna utrymmen där han blev rejält påhoppad av en bagge men ändå låg kvar och sa ifrån på ett helt korrekt sätt, utan att veka det minsta. Pax var första gången inne i fålla med får, och detåts ganska mycket skit, men Anna Brinning sa att hon var imponerad över hur god djurkänsla han hade så det känns också toppen!  

Lotus i fållan

   

Ja, jag tar i fåren och ja, jag skötte mig fint OCH det finns vittnen på det!

    

 Pax kan han också! Den lilla hunden går från klarhet till klarhet just nu!

Idag har vi varit på Oskarströms BK och tränat lydnad. Jag konstaterade snabbt att jag knappt känner igen min hund- Lotus har börjat gasa på järnet på lydnadsplan och har gnäll på fjärren och stegförflyttningarna på fria följet...WHAT? Det har väl ALDRIG hänt innan? Tycker dock han blivit mycket piggare sen vi bytte foder till Advance...

Pax fick köra lite gripanden av apporten, hopp-stå, ligg och sitt och ingångar och han var duktig han också. Vi behöver träna mer på att få in kommandon nu, och att få honom att fatta vilket som betyder vilket, för det är inte alls klart...

Imorgon ska vi på museum med skolan hela dagen, och torsdag har vi öppet hus och börjar inte förrän efter lunch. Som tur är jagas det inte i Plönningeskogen förrän på lördag, så jag kan ut och spåra trots älgjakt-KALAS!

 
 
Marie L

Marie L

12 oktober 2010 22:06

Härligt att vallkursen var så givande och att dogsen skötte sig så bra (och du oxå):-). Härliga bilder, gillar speciellt den på "flygande Paxen med fåren", jag lånar om jag får ("får" hi,hi)? Hur tränar du apporteringen med Pax?

http://www.123minsida/Minos

 
Frida

Frida

12 oktober 2010 22:21

Duktiga vovvar du har=)
Synd på utställningen, men de kommer ju fler, dock kan ni inte förlita er på att jag och Tex ska bära upp fanan för sockervindarna, då min lille snorvalp bara passar hela tiden! hahaha

http://www.tenghede.se

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

12 oktober 2010 23:22

Nej det är inte bara vovvarna som ska tränas med får, även fåraherden.
Lycka till i spårskogen!

http://www.sugarwinds.se

 
Sofie

Sofie

13 oktober 2010 15:50

Vad roligt att det går bra för er och att vallkursen var lyckad!

http://aussiemonster.se

 
Sofie

Sofie

14 oktober 2010 13:12

Tack för tipsen! Insåg att jag belönat framåt tänk och kvarliggande innan rörelse men missat att belöna kvarligganden efter rörelse... Vi nöter på :)

http://aussiemonster.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards