Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Härligt väder, härliga hundar och härlig hundträning!

Av Liza Hasselquist - 17 oktober 2010 21:02

Hela helgen har mestadels gått åt till att träna hundarna, och med det kanonväder som har varit här och resultaten så har det varit en sant nöje!

Lördagen tillbringades i sökskogen. Lotus fick en dubbel pop-up och sedan 14 skick på dolda figgar- alla hittade! Härligt tempo och härlig attityd- nu har vi medvind och jag hoppas verkligen detta håller i sig!

Pax fick dubbel pop-up och sedan två dolda figgar, och löste sina fyra skick förnämligt. Han har ingen tvekan att rusa ut i skogen bara sådär och han älskar att hitta figgar. Det kan nog bli en finfin sökhund av den lilla gynnaren!


Idag har jag och hundarna varit själva i skogen då Catrin jobbade. Tur att vi har två skogar häromkring som är fredade under jakten (jakt på fredagar i ena sogen, och en-dagsjakt i den andra) så man slipper hålla sig inne under helgerna.

Lotus fick ett svårt spår rent terrängmässigt med mycket ris, omkullfallna stockar och väldigt brant både upp och ner. Fyra snusdosor och tre pinnar- allt med in. Sammanlagt var det kanske 600 m och tre vinklar. Påsläppet gick som en dröm- full fräs ut med näsan påkopplad, kollade av spåret bakåt 2 m, sedan vände han och så full fart åt rätt håll! Nu ska vi utöka längden och se till att få en annan spårläggare...Nu tror jag inte att det är där problemet ligger utan motivationsbrist (vilket vi fått reda på iom bättre blöning än bara pinnar) och problem och knorr med påsläppet som vi nu har löst! Tur att jag läste en massa gamla Canis-tidningar så jag fick tips om påsläpp och bakspår!

Pax fick 200 m med terrängbyte och ganska mycket lutning. Det gick toppen! Idag var första gången jag lade en pinne i spåret, förutom tre burkar, och han markerade den så himla fint och kom in med den dessutom! De har skött sig super hela helgen, och med detta väder dessutom kan man ju inte bara missa att livet är bra härligt ibland (ganska ofta!?!?!) Tog lite bilder på huliganerna:

  Posar i solen!   Finaste Pax med flygande öra (varför kan de inte bara se likadana ut???)  

Lejonkunge aka stengeten (han klänger som en apa i varenda stenparti!)

 
 
Marie L

Marie L

18 oktober 2010 10:16

Finkillarna:-) kul att spåret går så bra (och söket oxå förstås!) någon tävling på G i höst?
Pax öron ser finfina ut ju.
Ha det gott!

http://www.123minsida.se/minos

 
Maja, Ache & Link

Maja, Ache & Link

18 oktober 2010 23:51

Klart det är du som är Lisa! Det där med apporten mitt mellan Link och mej och så kalla in med apportering. . . var inte det dit tips?

Finaste hundarna har du också! Kul med söket! Nu måte jag ta mig i kragen och träna med Link med! Jag tänkte ju debutera nästa år i söket! Du då?

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

20 oktober 2010 21:21

Låter härligt! Kul Liza. Jag vill oxå ha det där braiga aporteringstipset=) och sen vill jag ha bra tips om påsläppen på spåret oxå. Vad sa canis?

http://truefriend.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards