Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Aussien- en bruksras (Eller: VAD FAN HÄNDE???)

Av Liza Hasselquist - 12 januari 2011 21:39

Kan efter att ha tillbringat helgen i en monter på My Dog inte annat än förfäras. Jag har träffat ett gäng korkade människor,  men jag har också insett att det måste finnas andra, än mer korkade människor som talat om för de här stackarna de roligheter som jag hört!


För att detta inlägg ska hålla sig någotsånär till sanningen (fakta) vill jag först demonstrera vad det står att hitta i Nationalencyklopedin om man slår på ordet brukshund:


brukshundar, grupp hundraser med arbetsuppgifter i människans tjänst. Exempel: inom polisen och militären, som lavin-, drag- och räddningshundar samt som blindledarhundar och vallhundar. Av Sveriges drygt 300 hundraser och varianter av raser räknas ca 30 som brukshundar, bl.a schäfer, collie och boxer.


Nu när vi har definitionen klar för oss kan vi då tänka följande scenario:Många människor kommer fram till montern för att kela med Pax, många frågar efter ras och är helt klart i hundköpartankar. En del tar min förklaring om hur rasen är med intresse och konstaterar att de kanske inte har sådana tränings/tävlingsambitioner med sin framtida hund och säger att nej, nån aussie blir det nog inte...

Sedan kommer då gänget man förfäras över: Experterna! De har nämligen redan bestämt sig för att köpa en aussie, men frågar ändå vilken ras mina är. När jag svarar aussie rynkar de på ögonbrynen och talar högljutt om att så ska minsann inte deras blivnade hund se ut. När jag lite försynt frågar hur den ska se ut svarar vederbörande att deras valp ska vara blue-merle, ha blå ögon, fluffig päls och vara myyyycket kraftigare! Sedan går diskussionen in på aktiveringskrav; de vill ju inte hålla på att träna så mycket, kanske nån dag i veckan eller så och det har deras uppfödare sagt att det kommer att gå utmärkt, för den typen av aussie är en lugnare typ! Jag gör stora ögon och frågar om de vet att de köper en brukshund, och jo det vet de men deras uppfödare har sagt att den här ursprungliga varianten som de ska köpa har en så bra av-på knapp att de inte behöver en massa träning hela tiden, till skillnad från de fula, arbetande hundarna som liksom de fula BC:na stressar omkring hela tiden... Jag får höra en mängd argument för aussien som icke-brukshund. Jag hör också många bra förklaringar på saker som jag undrat lite hur det ligger till med, vad sägs om:


1. Det är omöjligt att valla med Lotus. Han är nämligen alldeles för tunn, så han kan absolut inte klara av att flytta djuren. OM han skulle bli stångad så kommer han dessutom inte klara av det...Häpp! Man glömde visst bort att det finns BC-tikar på 10-15 kg som klarar av att flytta djur hur bra som helst, OCH klarar av att handskas med svåra djur. Saknas viss djurkänsla hos människorna där kanske...Med det resonemanget vore ju typ en Berner Sennen en ultimat vallhund, stor och fluffig!


2. Mina hundar får inte ställas ut, det är därför många bruks/vallavlade aussies inte har spec. mkt utställningsmeriter. De får automatiskt en nolla, för de följer inte rasstandarden ("och så är det ju mycket roligare för publiken att se en fluffig, showig hund") Sen kan man ju fundera på hur effektivt det är att "showtrava" runt fåren i 6-8 tim i sträck utan vila...


3. Många bruks/vallavlade hundar klarar inte av sitt arbete pga klimatet och deras alltför tunna päls. Ja, jag antar att dessa kunniga människor (och uppfödare, vars kunskaper "smittat" deras valpköpare) inte vet om att t ex labradorer gärna dyker i nästintill nollgradigt vatten för att apportera fågel. Men det kanske beror på något annat att de klarar den kylan med mindre päls än den minst pälsade aussie jag sett? Eller vet inte labbeägare om att deras hundar inte klarar kylan, och därför dör ett gäng varje år när deras förare trilskas med att jaga trots att det inte är helt gynnsamma förhållanden...Shit happens! SBK gjorde också en miss när de bestämde att Rottweilers får bli Tjh- de kommer ju stryka med direkt pga sin alltför tunna päls- men lite spill får man räkna med!


Jaha, där satt jag med lång näsa och inser att mina hundar gör saker de egentligen inte klarar av, utan att jag visste det minsta om det! För mig finns det en del saker man inte KAN bortse från gällande avel:


Aussies är brukshundar- PUNKT. De ska ha viljan att träna olika dicipliner för det är det brukshundar gör. Om man ska använda en hund i "människans tjänst" är det väl bra att de VILL jobba? Gärna mer än nån dag i veckan och lite på skoj, det skulle i alla fall jag tycka vore bra om jag låg ute i fält och smög på fienden. "Nehej, Nisse är ju den lugnare typen och vill inte jobba idag, så jag hoppas att fienden kan komma på torsdag när han vilat sig i form, annars är det nog dags att hissa vit flagg..."


Rasklubben har ett gäng krav för att man ska få valphänvisning, kraven är lågt ställda och klarar man inte ens de kraven så kanske man är ute och cyklar? Eller tycker man som uppfödare då att Rasklubben är bullshit? Eller anser man att man inte behöver följa vad Rasklubben säger, för de jobbar väl ändå inte för rasens bästa...väl?


På vilka grunder avlar man en brukshund som inte ska vilja jobba och vars främsta syfte är att vara "korrekt" byggd så att den kan springa snyggt i en ring? Det vore intressant ifall någon kunde tala om för drevrar att de borde skaffa längre ben så att de kan springa ifatt och döda sitt byte själva, istället för att lufsa runt i skogen i timmar, idiotiskt skällande! Men så har jag alltid sagt att drevrar är särdeles ointelligenta hundar! De borde ju fatta att man inte kan springa omkring i samma tempo i skogen i mååånga timmar med den där inkorrekta ryggen- alldeles för lång är den ju...Men jag säger då det, drevrar, inte ett skit fattar de!


Att avla utan annan meritering än utställningsmeriter är ett HÅN mot en BRUKSRAS. Det är ju just meriteringen som gör brukshundar till brukshundar: Att kunna prestera i pressade lägen när det väl kommer till kritan, att förtsätta jobba trots att det tar emot, att vilja mer trots att vädret suger, matte är trött och det doftar löptik. En hund som inte vill kontrollera fåren är en kass vallhund, oasett lämplig päls, korrekt byggnad och aldrig så många utställningsmeriter. Kolla vad utställningsmeriter och korrekt byggda hundar med mycket päls hjälpte collien att bli- världsmästare i precis ingenting! Men eftersom de rör sig så snyggt, har mycket päls och är anatomiskt korrekta borde de ju vara idealiska vallhundar! Nähä- inte det? VA?  Det hjälper liksom inte mycket att vara världsmästare i lydnad, spår, sök, skydd och vallning "i smyg". Men låt oss alla, i sann LottapåBråkmakargatan-anda tala oss varma för allt våra hundar visst kan-i smyg, fatta varandras händer och sjunga "We shall overcome" så går det säkert åt helvete med Australian shpeherd-rasen också!




 
 
Maja och Link

Maja och Link

12 januari 2011 23:15

Liza, du är fan en Sniper! Mitt i prick på alla dina inlägg!

Men hur kan man vilja aussien samma öde som collin. . . skrämmande!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

12 januari 2011 23:27

Ja Liza vad tvekar du på,du är ju vår nästa ordförande till aussieklubben!Vi behöver dig!!!

Ja räcker det inte med collien, som redan är förstör. Om aussien ska gå samma öde till möte... Tack och hej! RIDÅååå!!!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

13 januari 2011 03:14

Återigen-SKRÄMMANDE och tråkigt det du fick uppleva på mässan, jÄTTEBRA skrivit och du har förstås alldeles rätt!
KRAM!

http://www.123minsida.se/minos

 
Ingen bild

Frida

13 januari 2011 10:56

Hemskt, men glöm inte att det faktiskt finns vettiga människor inom rasen också. Det gäller att lyfta fram dom (och deras hundar)!

 
Oona

Oona

13 januari 2011 17:58

Applause :D

http://www.aussieboxy.com

 
Sanna

Sanna

13 januari 2011 22:11

Stackars dina hundar Lisa! Vad ska du då ha dem till, du kanske måste flytta till södra europa och valla ankor, eller klarade de inte av det heller??
Kan ju bli intressant hur många av de 34 väntade aussiekullarna som klarar av det lilla kravet på att en av föräldrarna är godkända i lägre klass.

http://www.sugarwinds.se

 
Izabelle

Izabelle

14 januari 2011 00:34

Bästa inlägget jag har läst på länge! :)

All makt åt collies - världens bästa brukshund, so what om dom inte vill kampa eller blir skitnödiga av skotten? Dom har fortfarande fin päls och det är faktiskt viktigast.
Och vi får inte glömma att vissa delar golv faktiskt ÄR farliga på riktigt så dom gör rätt i att undvika dessa fläckar ;)Ren överlevnadsinstinkt!

Nu håller jag en tumme för att en del av aussie uppfödarna kan ta sig i kragen eller byta ras, collie finns i blue merle så go for it! Rottweiler finns inte i merle men en god nyhet är att du inte behöver några som helst meriter, en extriörsbeskrivning och en 2a på uställning är allt som behövs förutom röntgen och MH, så skynda skynda och skaffa och avla avla avla.

http://teamaquena.se

 
Eva-Britt o Elda

Eva-Britt o Elda

14 januari 2011 09:45

Kanon Liza, som alltid skriver du så himla bra men du, vi ger oss inte utan kamp, vi fortsätter kämpa för våra älskade brukshundar och det är inte svårt för något man tror på, vi ger oss INTE, eller hur! :-)

http://eltonochelda.blogspot.com

 
Frida

Frida

14 januari 2011 22:37

Bra skrivet!!!

Jag blev med skrämd när jag satt i rasmontern och ganska irriterad! Dock fick man representera rasen med underbara Tex=)

http://www.tenghede.se

 
Sabine

Sabine

14 januari 2011 23:10

Well,well inget förvånar mig längre...*spyr*

http://www.dirtysouthsaussies.wordpress.com

 
Emelie

Emelie

15 januari 2011 00:10

Bra Liza! Jag hör ofta att Smira inte alls ser ut som en aussie, nemän vad liten och sååå lite päls hon har. Jaha tänker jag, tror de att en hund är en "bra" hund om de är grova och har massa päls och vinner all utställning. Jaha tänker jag vidare, jamen visst en bruksras ska ju säkert vara en soffpotatis som det ända den får göra är att lära sig vänstervarv och sen att man tar valpar efter två individer som enbart har resultat på utsällning, men som är "jätte" duktig på spår och vallning, men den har inga meriter i det. Jaa men varsågod och upp till bevis!!!

Gaaaaah, jag blir lite lagom irriterad.

http://www.hundelivet.blogg.se

 
Mackan

Mackan

17 januari 2011 15:18

Jag DÖÖÖÖR!! Tack för eftermiddagens asgarv. Du är en mästare på formuleringar och anekdoter!!
Jag förfasas över vilka märkliga människor du mött på mässan. Finns såna otäckingar på riktigt?! :O Jag hade nog börjat slå mig på öronen och ropat - BINGO igen!!
Liza for president!! :D

http://www.skippo.org

 
Sofie

Sofie

17 januari 2011 18:41

Såg på Pias sida att du bokat röntgentid, dra bort plåstret snabbt va?! Jag nojar något fruktansvärt... Kommer nog aldrig våga röntga ;)

http://aussiemonster.se

 
Maria

Maria

18 januari 2011 13:26

Riktigt bra skrivet! Jag skulle aldrig klara av och stå i montern och prata med såna människor, skulle bli helt galen! Så du har bokat röntgen också? Huu.. När?

http://www.marycash.wordpress.com

 
Pia, Elliot och Vasco

Pia, Elliot och Vasco

19 januari 2011 21:13

Vad förbannad man blir!! Bra skrivet!!

Jag ska röntga så fort som möjligt tänkte att jag skulle få en tid samma vecka.

http://www.nummer1.bloggplatsen.se

 
Lisa, Fritz och Focus

Lisa, Fritz och Focus

25 januari 2011 21:47

Jag håller med håller med Mackan.. JAG DÖÖÖÖR! Jag sitter i telefonmöte med min bästa kompis och vi garvar ihjäl oss. Det är så sant, så pricksäkert och så jäkla bra skivet. Jag älskar det du skriver! Det kanske är den vägen man ska gå. Den humoristiska, men dock ändå den bistra sanningen.

Nu väntar jag bara på att få hem aussietidningen =)

http://nydalafavoriter.wordpress.com

 
Amanda

Amanda

2 februari 2011 15:55

Jag kanske är lite sent ute, men... detta är bland det BÄSTA jag läst!
När jag läste igenom detta blev jag alltifrån arg, frustrerad, och irriterad. Men jag kunde ändå inte låta bli att dra på munnen.

Mig berörde du trotsallt, och jag håller med dig till 100%.
En bruksras ÄR en bruksras,en arbetande ras, that's it!

Kram.

http://www.happyrush.wordpress.com

 
Anna Brinning

Anna Brinning

4 februari 2011 11:04

Bra!
Härligt att vi ÄNTLIGEN! får igång diskusionen, den är ett måste.
//Anna

http://www.maybetails.se

 
Lisa

Lisa

8 februari 2011 23:46

kan inte annat än hålla medd.. vart är rasen på väg?

http://www.tuffiz.se

 
Charlotte

Charlotte

15 februari 2011 22:16

Bra inlägg Liza!! Möter allt fler nyblivna aussieägare som inte vet vad de har i snöret...

http://skarin.bloggplatsen.se

 
Pia med Ozzy

Pia med Ozzy

4 mars 2011 14:00

Skrämmande!!!
Helt rätt!!!

http://www.aussiebuddys.se

 
Elin och Billy

Elin och Billy

9 april 2014 20:47

Helt rätt skrivet, mitt i prick! så otroligt läskigt..

http://aktivaussie.se

 
Celine

Celine

9 april 2014 22:17

Vet att det är ett gammalt inlägg, men så oroligt bra skrivet!

http://celinectar.weebly.com

 
Ingen bild

Suzanne

9 maj 2014 13:01

Så fantastiskt bra skrivet!!

 
Ingen bild

Anna

9 maj 2014 21:02

Jag blir alldeles matt! Blir ledsen av att höra hur folk missuppfattar Aussie och speciellt då att uppfödare får valpköpare att tro att det är en helt annan hund dom köper, och jag tycker så synd om den Aussie som hamnar hos en sån valpköpare! Jag tävlar lydnad bruks och vallar med min Aussie och att en Aussie inte skulle behöva aktiveringing är ju helt befängt!! Av och på knappen hittar man ju genom just att man ser till att hunden får den träning/aktivering den kräver !!

 
Marlene

Marlene

10 maj 2014 21:01

Din text kunde lika gärna handlat om huskyn. Lyckligtvis kräver en klok rasklubb dragmerit för cert på utställning och utställningsmerit för draghundchampionat.

http://www.yabasta.se

 
Jenny

Jenny

25 januari 2016 18:30

Det här inlägget är så fantastiskt, läste det när det skrevs och skrattade halvt ihjäl mig. Precis samma reaktion idag, så klockrent och bra skrivet!

http://jennynaarttijarvi.wordpress.com

 
Ingen bild

Rottweiler

25 januari 2016 19:54

"Shit happens! SBK gjorde också en miss när de bestämde att Rottweilers får bli Tjh- de kommer ju stryka med direkt pga sin alltför tunna päls- men lite spill får man räkna med!"

Har du rökt nåt konstigt? Rottis har underull och har varit tjänstehundar i årtionden både inom försvaret och polisen. Så det där med päls har du fått om bakfoten. Läs på lite innan du påstår folk är korkade:-))

 
Ingen bild

Åsa

25 januari 2016 21:29

, du missade nog lite av ironin där...

 
Liza

Liza

26 januari 2016 10:46

Till "Rottweiler":
Just när detta skrevs hade jag (vad jag minns iaf) inte rökt nåt konstigt alls; DU bör däremot läsa om, läsa rätt! Jag VET att det är så, men mitte resonemang var ironiserande över att om aussies inte kan klara sitt arbete pga för tunn päls så borde exempelvis rottweiler ligga illa till då de har betydligt mindre päls än 90% av aussiesarna.
Men har du rökt nåt konstigt? Eller tar du bara för vana att fråga folk sånt när din läsförmåga eller förmåga att se ironi uppenbarligen inte är vad den borde? ;)

http://www.fraggelbloggen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Freja

26 januari 2016 21:44

Tycker rent generellt att rasklubbarna till arbetande raser är alldeles för mesiga med kraven på vad eventuella avelshundar ska uppfylla för att få valphänvisning. Tycker även att SKK är alldeles för mesiga vad gäller meritering och hälsokrav för registrering. Höj avgiften kraftigt för omeriterade djur och håll den låg för meriterade djur. Och rasklubbarna borde få lite stake och se till att sätta krav på uppfödare så de inte förstör fler raser!

 
Ingen bild

Angelica

27 januari 2016 18:03

"Men hur kan man vilja aussien samma öde som collin. . . skrämmande!"

Maja, vad menar du här? Vilket öde som collien?
Helt klart att collien är en riktig bra brukshund. MEN att säga att man skiter i att en hund, spelar ingen roll vilken, att man skiter i om de skiter på sig för att de är skotträdda ska nog tänka om! Har du ens haft en hund som är skotträdd?!
Att en hund ser fin ut, har fin päls etc är inte hela världen! Att vi inte kommer längre när det kommer till utseendefixering är inte så konstigt när vi till och mer tycker det är viktigare med att en hund är vacker än att den har en bra mentalitet.
Asså är detta någon sorts diskriminering eller hat angående collien?
Har ni nån gång träffat eller ägt en collie? Har ni inte det så kan ni inte uttala er angående rasen. Vad hände med att döma innan det rätta visar?

Collie är en underbar ras! Hade det som i alla andra raser, funnits uppfödare som inte tänker på pengar, utan tänker på rasens bästa - kortsiktigt och långsiktigt så hade det funnits riktigt bra hundar med stor arbetskapacitet, mentalitet men också en exteriör som rasen ska ha.

Förstår kanske inte ironin, ifall en sån finns här...



 
Liza

Liza

28 januari 2016 14:25

Jag vet inte riktigt vem du menar och vad du menar MEN eftersom det är min blogg och min text!
Med samma öde som collien menar jag att LH-collies var bra brukshundar tills de exteriöravlades och många av dem blev nerviga med en massa olika rädslor (ljud, underlag b.la) Och det är säkert en underbar ras, men en riktigt bra brukshund rent generellt? Näe? Schäfrar och mallar är generellt sett riktigt bra brukshundar!
Nej jag har aldrig ägt en collie och kommer heller aldrig att göra; har dock tränat sök med 5 olika långhår, EN av dem vågade gå ut på djupet i fullruta (och var en riktigt duktig sökhund) de andra var livrädda för folk, skogen osv. Har dessutom varit med och figgat på 6 olika långhårs MH:n, och det var verkligen inget roligt att se eller riktigt bra brukshundar.
Jag har sett ett par riktigt fina KH dock!
Jag bryr mig liksom inte riktigt så mkt om collien att jag skulle lägga energi på att hata dem; detta är sanningen såsom jag ser den! Tjing!

http://www.fraggelbloggen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards