Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Vad är en aktiv sällskapshund???

Av Liza Hasselquist - 24 mars 2011 09:12

Satt och funderade igår på vad man egentligen menar med begreppet "aktiv sällskapshund". Anledningen till att jag undrar är att jag har människor i min närhet som har köpt hundar av raser som tollare, aussies och rottisar med deklarationen "aktiv sällskapshund" från sina uppfödare.

Och man börjar bara undra...


Begreppet "aktiv sällskapshund" för mig innebär att man har valt en hund i rasgrupp 9 och använder den här hunden för hundsport, t ex agility eller spårar nån gång i veckan, samt att hunden är med på de allra flesta aktiviteter ägaren gör. Jag anser nämligen att även en sällskapshund behöver få jobba med hjärnan, även att det kanske inte behöver betyda avancerad lydnadsträning varje dag. För mig är en tollare absolut ingen "aktiv sällskapshund", vad jag anser om aussies som sällskapshundar vet ni redan, och rottisar? HALLÅ? Hur får man en ras som rottweiler att vara en sällskapshund? Jag fattar inte!


Jag förstår att många människor har det jobbigt med sina hundar när man köper sig en "aktiv sällskapshund" som visar sig kräva många timmars träning för att må bra. Så länge som människan som köpt hunden är villig att lägga alla dessa timmar på hundträning så är det väl helt OK, men om det inte är fallet måste man tänka på vilket hemskt liv som ligger framför den stackars hunden! Tänk att alltid känna dig full av energi och spring i benen och vara totalt oförmögen att slappna av och bara ligga stilla, att vara så rastlös så att det bara spritter i kroppen och den enda feedback du får av "den som bestämmer" är irritation över att du inte ligger stilla inomhus! Många säger att det omplaceras för mycket hundar i Sverige, men jag säger snarare tvärt om- det omplaceras alldeles för lite! Alla de som köpt fel hundras och inte vill ta det stora ansvaret borde omplacera både för sin egen och inte minst för hundens skull!


Många av de hundar som gapar, stressar omkring inomhus, drar hysteriskt i kopplet, revirpinkar överallt och ingenstans och bara är allmänt jobbiga skulle säkerligen bli trevliga hundar med rätt mängd träning. Det krävs flera, flera timmars hängiven träning/motionering i veckan för att en hund av t ex en bruksras ska bli nöjd och harmonisk. Jobbigt? Ja ibland, när man är sjuk och bara vill dö så fort man ens tänker på hundträning så är det jävulskt jobbigt att släpa sig ur soffan, men man bara gör det ändå- FÖR HUNDARNAS SKULL!


Om man ska ha en bruksras eller en vallhund eller en arbetande jakthund för den delen så måste man inse att det bara är att bita i och ge hunden den aktivering som den behöver. Alla behöver inte en så aktivitetskrävande ras, ska man bara köra ex rallylydnad två gånger i veckan kanske det duger gott med en enklare, mindre krävande ras?


Jag älskar snabba bilar! En Ferrari eller en Lotus, eller en Lamborghini med en vrålande motor och kapacitet att köra riktigt, riktigt snabbt är en dröm för mig! Men ska man ha bilen till att puttra omkring hyfsat lagligt fram och tillbaka till jobbet, gymmet och affären då och då så behöver man inte ett vrålåk med hundratals hästkrafter, utan då duger det kanske med en pålitlig Peugeot från -98???

 

Mitt alldeles egna vrålåk!

 
 
Marie L

Marie L

24 mars 2011 11:16

:-) Klokt skrivet/tänkt som det mesta du reflekterar över (som jag ser o hör i alla fall;-)) Fantastisk bild på Dig o "racerråttan"!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Mia

Mia

24 mars 2011 21:56

Håller med i varenda stavelse. Jag blir så ledsen och FÖRBANNAD när folk säger "ja, jag tänkte gå någon allmänlydnadskurs och kanske testa på agility, men jag gillar ju att gå långpromenader ibland så jag tänkte att en rottweiler (eller vilken annan krävande arbetshund som helst) måste jag ju ha!".

Och som du säger, stackars de hundarna som hamnar hos så helt fel människor och aldrig får utlopp för det de har inom sig, utan bara får irritation och hårda ord när de inte håller sig lugna, stilla och bara är fina att titta på... :(.

http://k9konsulten.wordpress.com

 
Sanna

Sanna

24 mars 2011 23:06

Ja tänk Liza om någon köpte dig som aktiv sällskapshund. Du får följa med på aktiviteter men ej delta, med i bilen på shoppingen, men inte hamdla själv. Hemma förväntas du sova... Undrar om du skulle dra i kopplet under promenaderna?

http://www.sugarwinds.se

 
Anna Brinning

Anna Brinning

25 mars 2011 12:44

Du är klok du...... Jätte bra skrivet, kanske en ny insändare i tidningen?

http://www.maybetails.se

 
Ingen bild

Sabine

25 mars 2011 14:23

Ännu en gång Lisa-tummen upp!:)

 
Ingen bild

Sara

26 mars 2011 06:05

Förstår precis vad du menar! :(

 
Marie & Wilda

Marie & Wilda

28 mars 2011 11:58

Klokt skrivet igen Liza! Tänk vad mycket roligare folk kunde haft med sina hundar, om de valt rätt ras från början!! Finns tyvärr många "dåliga" uppfödare som gör allt för att sälja sina valpar...
Verkligen fin bild på dig och snygge brorsan :o)
Kram!

http://www.marieshundsida.se

 
Maja och Link

Maja och Link

28 mars 2011 22:59

Hahah vrålåk! Söta Lotus!
Alla kan köpa "fel" ras men som du säger, antingen får man stå sitt kast och ge hunden vad den behöver eller som du säger, varför inte omplacera?

Hej hopp

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards