Fraggelbloggen

Alla inlägg den 27 november 2011

Av Liza Hasselquist - 27 november 2011 18:32

Igår lördag, var det dags för sökträning. Direkt när vi samlades kom en helvetisk regnskur, men den varade bara ca 2 min eller så. Resten av söktränandet genomfördes utan något mer regn, vilket var toppenskönt! För oss var dagens plan att köra system och kolla av sökkonditionen. 300 m ruta, ungefär halva banan i ganska snårig terräng, och andra halvan i mycket upp och ner, men inte speciellt mkt vegetation. Jag körde på två figgar som rullade framåt, och Pax var först. Han gick mestadels på flying-skick och när han blir trött i skallen efter sådär 200 m så stoppar jag upp honom lite då och då för att behålla fokus. Han har sjuk kondis den där hunden, han körde hela banan i högsta fart, och springer så fint och rakt på varenda skick- kanon helt enkelt!  

Så var det då gammelgäddans tur, och jag hade medvetet låtit honom vänta till sist så att han skulle hunnit varva upp. Han brukar ju vara ganska omedgörlig och stöka en hel del, men inte då! Han har ju inte direkt högsta racertempo, men ett fint, lagom tempo genom hela rutan utan att mattas det minsta på slutet och jag var så himla nöjd och stolt! En gång fick jag påminna om att man inte får skena iväg helt snett och vint även att det blåser åt ett visst håll, annars gick han precis som han ska!

Det var många nya mattar/hussar med denna gång, då vi slagit ihop vår grupp med ett gäng nybörjare. En del av hundarna/förarna kommer att bli utmärkta sökekipage, medan andra lämnar lite övrigt att önska...Om man har en super-osocial hund utan leklust/kampvilja eller intresse för mat, HUR tänker man sig att träna den hunden då? Ja ja, det är inte min huvudvärk  

Idag har Daniel och jag gått på stan, skyltsöndag och första advent som det var Hundarna har fått ha en vilodag, och det var inte mycket att välja på då det blåser en total storm/tornado utomhus! Helt galet blåsigt och det bara dånar inomhus och blåser ner saker ifrån fönstren, trots att de är nytätade! Hoppas taket ligger kvar över natten bara... 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards