Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Bloopers på MH- finns den filmen redan?

Av Liza Hasselquist - 29 november 2011 10:49

Annars kanske rasklubben kan börja tillverka dessa, och sälja för en nätt summa... Nu ondgör jag mig igen, jag har ju en tendens av att göra det ibland, men jag blir förvånad, förbryllad och förbannad när jag kollar på MH-filmer på nätet. Låt gå för att olika beskrivare tolkar olika, jag kan köpa det. Trots att testet ska vara standardiserat finns den mänskliga faktorn, och den går inte att bortse från. Har man en sämre figge på avståndsleken kanske inte hunden går ut, klickar pistolen flera gånger så man får stå och vänta så kanske det lockar fram något annat beteende osv. osv. MEN! Gör man ett test på samma klubb, för samma beskrivare så bör väl resultaten se liknande ut, eller? Eller har beskrivaren under de veckor som förflutit mellan testtillfällena fått någon slags uppenbarelse och därefter bedömt hundarna efter en helt annan standard? 


Visst, det kan vara knepigt att tolka texten som står i rutorna, och det som betyder det ena för en person kan betyda nåt annat för en annan person, MEN när man börjar ifrågasätta om beskrivaren ens läst vad som står i rutorna alt. ens är läskunnig så måste det ju vittna om att något är jäkligt fel?


På skotten, ruta 3-5 står följande:

Ruta 3: Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitetet.

Ruta 4: Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet.

Ruta 5: Berörd, rädd. Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott.

Kan alla vara överrens om att en hund som slutar leka, vill lämna platsen/fly och inte kan återgå till lek/passivitet ska ha en 5:a och inget annat?   Jag skiter högaktningsfullt i om det var pga den ena eller den andra orsaken, det är inte relevant i frågan när man gör bedömningen, men vill hunden fly så finns ju den texten ingen annan stans än i ruta 5?


Förutsatt att man är med på mitt resonemang känns det väldigt märkligt, om inte helt ofattbart när man med ett par enkla knapptryck kan nå minst ett par (och säkert fler...) MH:n via YouTube där hundarna flyr åt än det ena, än det andra hållet och sedan inte får någon 5:a på skotten...WHAT?   MH är ett standardiserat test där hunden ska prickas in i rutor efter vad den faktiskt gör. Om man börjar analysera varför den gör si eller så, eller fundera på vad som skulle ha hänt om man gjort si eller så är man väldigt illa ute. Jag har sett flera jakthundar låsa sig mot skytten pga att de väntar på att något villebråd ska dimpa ner, men de är ju inte alls rädda eller berörda av skotten, och ändå har de hamnat i ruta 3 eller 4 beroende på om de återupptar lek/passivitet efter att det har smällt. I ett protokoll kan det ju då se ut som att hunden är skottberörd, vilket givetvis är synd, men då får man ju helt enkelt LÄSA vad som står i rutan och om det då finns film på MHt kan man ju tydligt se vad som händer... Varför detta ifrågasätts? Ja, om vi ska jobba med något RAS-dokument som fyller den allra minsta funktion och är något vettigt alls så krävs det ju att dessa saker stämmer ganska bra. Får många hundar 3:or istället för 5:or så går ju medelvärdet upp ganska mycket, och då kanske man inte ser det som ett stort problem i rasen och därför inte tar i med hårdhandskarna mot detta? Trist för rasens skull om inte annat! 

Istället för att vara arg hela dagen ska jag ägna eftermidagen åt att träna hund, inomhus faktiskt. Pax ska få köra apellydnaden (debut i söket i vår?) och Lotus ska få köra högrelydnad+några elitmoment (damma av lydnadshunden så att vi får tävla?) för man blir ju jäkligt tävlingssugen när man suttit och skrivit in alla tävlingar man tänker sig att tävla i vår...16 stycken innan skolavslutningen, jomensåattdet! Efter hundträningen ska jag träna själv, och om inte hundträning+gymträning får bukt med min tandvärk (visdomstand på väg upp, eller inte?) så ska jag köpa ett kilo pepparkakor och försöka bli snäll till jul! Eller? 

 
 
Ingen bild

Blomman

29 november 2011 11:28

Tycker du ska vara fortsatt ifrågasättande!

 
Ingen bild

Agnetha & Bucks

29 november 2011 12:03

Instämmer till fullo och å det bestämdaste!

 
Ingen bild

Malin & gänget

29 november 2011 12:11

Man blir ju vansinnig alltså. Håller helt med dig! Och strunta i pepparkakorna, jag vill ha en arg och engagerad Liza. Hur går det annars med vår fina ras?

 
Sabine

Sabine

29 november 2011 13:40

Hahahaha håller med dig Liza!Till 100 procentan!:D

http://www.wix.com/sabinemaria/dirtysouthsaussies

 
Annelie

Annelie

29 november 2011 13:51

Du är klok som en bok Liza och underhållande i all din ilska och som så ofta har du alldeles, alldels rätt.

Kram på dig!

http://www.mrcollin.com

 
Maja och Link

Maja och Link

1 december 2011 13:42

Ja jag satt ju själv och kikade på många av dessa filmer du pratar om. Känns som att jag mer och mer vill se film från alla MH och inte bara en siffra i ett protokoll!

Jaa klart björnhonan ska tävla sök i vår! Hoppas att du planerat in en agilitysäsong också!

Lotus får väl dra sitt strå till stackan - SM 2013! Hur många aussie kan vi få ihop?

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Sofie

Sofie

2 december 2011 12:29

Kul att du börjat blogga igen Liza! Men låt bli pepparkakorna, blir så mycket roligare så ;)

http://aussiemonster.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards