Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 5 december 2011

Inomhusträning =) Kassa uppfödare =(

Av Liza Hasselquist - 5 december 2011 13:31

Tjing tjong! 


Helgen som gick ägnades åt att träna lydnad och agility inomhus. Vädret var sådant att det inte direkt inbjöd till utomhusaktiviteter, och jag behövde verkligen kolla av vart vi stod i elitlydnaden, jag och Gäddan!  Och ibland förvånas man ju över hur snabbt det går att glömma enkla saker som t ex sitt, men jag förvånades över hur mycket den där hunden kom ihåg! Efter första passet (fredag) fick jag ringa Maja och skrika att jag inte kunde vara med på SM pga hur Lotus flyttar frambenen vid sättandet på fjärren. Några minuter senare upplyste Maja mig om att jag inte behöver bry mig om det eftersom min hund inte SKA flytta frambenen, utan han har låsta framben istället för som alla andra har, låsta bakben... OJ DÅ! Problemlistan som nu ska tas tag i efter utvärdering av helgens träning är:

1. Störningsträning, störningsträning, störningsträning!      

2. Höger-apport (varför är den vänstra bäst???

3. Ställandet på inkallningen

4. Språngmarschen i fritt följ


Störningsträningen påbörjades redan i söndags, med att vi körde lydnad samtidigt som L körde agility med en galen, högljudd schäfer och hennes barn sprang omkring på planen och sysslade med lite allt möjligt. Lotus var gasad som fanken, och lite långt fram i positionen, men bröt bara kontakt 2 gånger för att glo på dem (när de dyker upp snabbt bakifrån) och så hade han lite ljud också. Ljuden oroar jag mig inte det minsta för, för de finns ju vanligtvis inte!

Pax fick köra en del agility i söndags, och nu jädrans kan han 12-pinnars-slalom med hinder både innan och efter, oavsett vilken sidan jag var på eller om jag var framför eller bakom. En kul grej är att se hur fort det kan gå när jag springer ifrån honom i slalomet, och det är ganska fort! Försökte filma men det gick sådär så jag tar det nästa helg när D är här! Sammanfattningsvis var det en bra träningshelg!


Det här med kassa uppfödare har tyvärr blivit något av en trend jag ser just nu.    Nu menar jag inte bara uppfödare som avlar på sjuka djur, otrevliga djur eller utan någon egentlig plan för någonting. Det jag menar med kassa uppfödare är de uppfödare som finns där sålänge som allt går bra med den lilla, söta valpen. Men så fort som den lilla söta valpen växer upp och uppvisar någon form av beteendeproblematik, utseendemässigt fel eller hälsotrubbel så är uppfödaren puts väck!   Man har ingen som helst lust att ta något ansvar för någonting, och detta lilla fenomen har jag hört från mängder av valpköpare. Come on! kanske man säger då, en del saker kan faktiskt vara valpköparens fel- och JA det kan vara så. Men man kan inte köpa en hund man inte klarar av från någon som inte vill sälja till just den personen, och om hunden blir ful (svårt för någon att göra något åt) eller sjuk så KAN det ju vara så att trots båda parter gjort sitt allra bästa så blir det pannkaka i alla fall. Jag köper att det kan bli fel, men man måste ju då som uppfödare:

1: Stå för sitt misstag (alltså inte rätta till det, för det är ju svårt, men LÅTA BLI att skylla ifrån sig kan väl alla?)

2. Stötta sin valpköpare

3. Inte hänga den stackars saten som köpt fel hund/inte klarar sin hund/ har gjort en massa misstag

I slutänden har man ju som uppfödare ändå sålt den här valpen som sedan blev en ligist till den här människan, och då får man väl bara bita i det sura äpplet?  Jag blir förfärad över när människor klankar ner på dem som inte klarar sinhund och vill kastrera därför och bara därför. Utan kastrering kanske hunden avlivas (eller det kan ju hända ändå?) och då måste det väl ändå vara värt att ge den en chans? Jag hör oftare och oftare om hundar där uppfödaren inte hjälper dem alls, med någonting, när de har stora bekymmer med sin hund. Det är INTE OK, fan för sådana uppfödare säger jag bara!


Och är det nu någon som vill överklaga sitt köp av stökig Lotusvalp, och ev. lämna tillbaka densamma, så skicka eländet till uppfödaren, och inte till mig! Skämt åsido, skicka alla totalgalningar till mig bara, så ska jag göra mitt allra, allra bästa för att räta upp hunden! Ring mitt i natten och be om hjälp och jag ska lyssna och försöka komma med smarta tips, och be mig om handfast hjälp och kan jag inte så ska jag förmedla er vidare! För vet ni? Jag tänker ALDRIG, ALDRIG vara så jävla elak att jag vänder en valpköpare ryggen, oavsett det är mitt ansvar eller inte!    


 

En bild på två duktiga killar och två fantastiska brudar som precis klarat VP!  

 
 
Ingen bild

Tina

5 december 2011 14:18

Ja inte kommer då jag att skicka mina missnöjda Lotusavkommeköpare till dej! NÄDU kommer det tillbaka någon så ska jag ha den själv! Undrar om Suzan läser det här?? Borde hon inte tröttna snart haha..

 
Ingen bild

Agnetha & Bucks

5 december 2011 14:53

På pricken, Liza, och jag instämmer till fullo!

Och lycka till med träningen! Låter ljuvligt att har så lite pilla att tampas med. Vad sägs om att byta prickig hund ett tag, så kan du ta tag i pip på platsen och i inkallningen och saktagåendet i framåtsändandet? Kul grejer att jobba med - NOT! :P

Må väl!

 
Maja och Link

Maja och Link

5 december 2011 17:02

hahaha, min bästa instruktörstips EVER!!
Nu är planerna i full gång för en träningshelg i Halmstad i alla fall...

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin o Abbe Bus

5 december 2011 23:51

Tror nog allt att jag fått den allra bästa Lotusvalpen ändå, men vilken tur att både Du o Tina är jour för jämnan...

Förresten, störningsträning, hu vad det behövs för ett supernyfiket busfrö (som just nu verkar ha fel på hörseln)...

 
Ingen bild

Anna, Aya, Eos & Danni!

6 december 2011 17:27

Håller med om det där med uppfödare ... Man KAN inte alltid hjälpa om något går fel, men det blir absolut inte bättre för att man vänder valpköparen ryggen ... lr ännu värre, skyller på valpköparen & kanske t.o.m hotar den att hålla tyst om vissa sjukdomar/defekter ... Nä fram för öppna & hjälpsamma uppfödare som finns där hur det än blåser ...

 
Marie L

Marie L

11 december 2011 02:23

Så sant som det är sagt, håller med om vartenda ord gällande uppfödare!

http://www.123minsida/Minos

 
Anneli med Clemmie

Anneli med Clemmie

11 december 2011 23:36

Förutom sorgen och saknaden efter sin älskade hund och avsaknaden av uppfödarens stöd, får man också räkna med att hela kretsen av valpköpare, fodervärdar m fl kring uppfödaren vänder sig mot en när man väljer att vara öppen med information kring sin hunds sjukdom. DET känns värre, tycker jag. Är både glad och tacksam för att du skriver om problemet.

http://www.bloggis.se/clemmie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards