Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Att alltid vilja vara bäst...

Av Liza Hasselquist - 5 mars 2012 20:40

Under de senaste träningspassen, eller tja, under ett par veckors träning så har den där riktiga WOW-känslan som Loppan och jag brukar ha när vi äntrar lydnadsplanen varit som bortblåst. Enligt dem som kollar "ser det bra ut", men jag känner själv att det inte alls är som det brukar. Jag är jäkligt känslig för det där med känslan, man kan ju gå in och bara köra på ändå, men jag tycks haka upp mig på att saker och ting känns fel, eller i alla fall inte rätt. När jag känner så brukar jag allt som oftast ringa upp Maja och klaga, gnälla, yla, och gnata ur mig min frustration. Maja har ALLTID bra tips och idéer, och är lite som jag själv är, känslo-känslig. Tips från cochen lyder: Nästkommande träningspass ska jag inte börja med fritt följ, och jag ska bara köra ynkepynke-korta FF och belöna massor. Sedan sätta in FF i kedjor, men inte som förstamoment och fortsätta beläna massor... Sen får vi se...FAN ta Maja om detta inte funkar alltså! 

En annan känsla som för mig är ovanlig är att vi är "bäst" på skogsarbetet. Jag har inte varit bortskämd med att ha en hund som faktiskt gör det jag säger till honom, och särskilt inte på sökträningen, MEN lördagens träning vara bara SÅ bra! Alltså, från Loppans sida, inte från min. Jag pekade snett, jag kritiserar mina egna val medan jag kör, jag blir hetsig och går för långt, jag glömmer andas, jag trixar med hunden och så vidare och så vidare...Men hunden, denna underbara pälsboll kör bara på som ingenting, och visar prov på fin uthållighet då han jobbade på en figge 3 min utan en tendens till att lägga av och komma in igen, detta trots att jag ropade- UNDERBART! Om matten blir lika bra som hunden är just nu så vet inte jag vart detta kommer att sluta! Pax går som en duracell-björn, full fart och ingen sans och hittar sina figgar fint med flying-skick. Sista passet fick han till och med markera med lösrulle, och gjorde det så fint så fint. Ja, ibland vet jag inte alltså, då är det ju bara så kul med hundträning!


Det här med att leta fel hos mig själv och mina hundar är annars något jag är himla bra på! Hur fint det än ser ut kan jag då fanken aldrig vara nöjd! Ibland önskar jag att jag hade en lite mer laid-back attityd, och kunde säga att "vi tränar bara för att det är skoj", men ALLVARLIGT! ALDRIG I HELVETE att jag lägger 15-20 timmar/vecka på att träna för att det är såååå roligt!?!?! Alltså, november, 5 timmar i sökskogen i ihållande regn och blåst, temperatur à la Nordpolen, hunden gör inte som man säger, blir biten av nån annans hund, ligga figge i en vattenpöl eller ett hål fyllt av gråsuggor: NO WAY att jag gör det för att det är så skoj!?!?


Om jag ska göra någonting så måste jag vara bäst. Bäst betyder inte vinna VM för mig, utan bäst är att nå mina egna mål, gärna innan jag blivit gammal och gråhårig. Men bäst betyder också att man lägger på en jäkla press på sig själv, för vill man vara bäst så kan man inte "bara" ha skoj med sin hund, utan man måste komma någonstans. För mig ligger absolut inte det fina i att delta utan i att vinna. Jag antar att det är sjukt elitistiskt av mig, men hey- sån är jag. Om jag vet att jag inte kan vinna tävlar jag inte ens. Varför? Jag absolut HATAR att förlora, jag är förmodligen världens sämsta förlorare som någonsin har gått på denna jord så jag vill inte ens utsätta mig själv eller min omgivning för min förlorarvrede. Och jag tävlar i ALLT! Jag måste (åtminstone försöka) vara bäst på precis allting.Till och med helt sjuka saker som att komma först till kassan i affären, trots att jag gillar att stå i kö, att hinna förbi en viss gatlykta innan bilen passerar, att vara lite starkare än de andra på gymmet osv, osv.


Jag tror inte ens att jag skulle ha någon hund om jag inte kunde tävla med den- vad skulle jag då vara bäst i? När jag ställde ut mina dvärgpinschrar mycket var jag ofta så grymt besviken- jag hade verkligen gjort mitt bästa och hunden uppförde sig klanderfritt och så fick man till tack: Tyvärr, din hund är ful: Nästa! Därför tycker jag att utställning är så ointressant, för det går ju inte ens att tävla i. Det är ju lika orättvist som att ett fotbollslag får ha 15 utespelare på plan, medan det andra får ha en lam målvakt...typ i alla fall! Här sprang min hund (och jag) som en gud, uppförde sig med beröm godkänt, var perfekt badad/klippt/kammad och luktade dessutom inte skit det minsta, och så vinner en hund som inte ens kunde trava, och som domaren inte kunde hantera dagen till ära...Nä, utställning är fanken ingen tävling! I alla fall ingen som jag bryr mig om då det är så jädrans svårt att vara bäst!

 
 
Gabby

Gabby

5 mars 2012 21:16

Hej! Ta två minuter till att va med i tävlingen om att få ett helt inlägg om dig i min blogg, och alltså ta del av hundratals läsare! Allt du behöver göra är bara att kommentera att du är med så har du chansen att vinna! Ha det så fint :)

http://gabby.blogg.se

 
Maja och Link

Maja och Link

5 mars 2012 21:24

Du Liza, jag har ett tips till! Eller tips och tips, ett uppdrag. Du ska efter denna vecka skriva upp 3 High five (saker som gått bra/överraskat) och tre Higg low (saker du är besviken på) med veckans träning!

Tips från Malin som jag kör på för att dels inte glömma bort de bra delarna (jag är ju som du och ser ofta de dåliga) samt att man inte kan fixa till alla dåliga delar utan kan koncentrera sig på de man anser sämst.

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

5 mars 2012 21:25

High low ska det ju stå

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

5 mars 2012 22:49

Jag tänker knappt ens kommentera för jag känner SÅ väl igen mig. Och klart som fan att man tränar och tävlar för att VINNA, vem kommer ihåg en tvåa liksom ;)!?!

Fast den där perfektionist/vinst-djävulen gör det inte alltid så lätt för en, ibland känns ju bara ALLT kass och då spelar det inte någon roll vad någon annan säger :P!

http://k9konsulten.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards