Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

En del träning-högt och lågt!

Av Liza Hasselquist - 19 mars 2012 21:11

Förvirringen kvarstår- vi är fortfarande usla på lydnad och nu kan hunden inte längre rak inkallning...Jaaa vad ska man säga? Jag fått ny inspiration till fjärren för att få till det ytterligare liiite liite bättre, så att man säkert vet att 10:an sitter som en smäck ;) Så, efter brukset är färdigtävlat blir det tegelsten och godis på framtassen vareviga dag! Provade godis på framtassen idag och det är egentligen bara sittet som tassen rör sig på- något att jobba på alltså!


Hur som helst, söket i lördags gick kalas, för Lotus såg det ut såhär:

Skick 1: Helt dold figge i hörnet, markering m lösrulle, påvis, belöning hos mig m mjukost.

Skick 2: Helt dold figge i hörnet, markering m lösrulle, påvis, belöning hos mig m mjukost.

Skick 3,4,5,6,7: Tomslag. Fina, raka skick, farten ökar för varje skick. Vattenpaus (påtvingad...) mellan skick 6-7.

Skick 8,9,10,11,12: Direktbelöning ute hos rullande figgar.

Skick 13: Direktbelöning hos rusare.

Tycker att det funkar fint att bryta och inte ge honom någon belöning hos figgen alltid, utan att den också kan komma från mig. Jag tror dock inte detta kommer att vara ett problem, då han lär sitta kvar på ren lydnad och jag alltid tar ut figgen framför på väg ut till stigen och då klarar han att hålla sidan. Vi hade lite strul på påviset på skick 2 då vi sprang på ett rådjur precis där figgen låg, men han bröt det själv och valde figgen istället- bra!

Veckans High-Five:

-Jag skickade bra och rakt, och sket i att vara hysteriskt petig och klanka ner på mig själv eller hunden.

-Lotus går bättre i fria följet, känslan saknas fortfarande, men det är snyggt. Vissa moment är 10:or utan bekymmer.

-Han klarar störning mycket bättre än vad jag tror.

Veckans High-Low:

-Känslan saknas fortfarande, vilket verkligen suger.

-Han är sjukt upphängd på Daniel och kan ingenting och skriker och beter sig som ett psykfall så fort som han är i närheten och det vankas träning.

-Det är svårt att anpassa belöning till moment, då man inte kan lite på något helt plötsligt.


Pax fick rullande figgar med direktbelöning, 12 skick varav hälften på flying. I slutet fick han två markeringar med lösrulle. Han är helt galen i skogen och far fram som en raket, synd bara att lydnaden inte fungerar alls.

Agilitymotivationen är inte på topp just nu, den är i ärlighetens namn helt obefintlig. Jag måste försöka komma över den här tröskeln, och sista helgen i mars är det Jenny Damm-kurs här i Halmstad som jag hoppas piggar upp!

 
 
Maja och Link

Maja och Link

19 mars 2012 23:37

Bra med utvärderingar och high five och low! Bra Liza! Låter som bra pass i skogen, fan vad kul! När blir det tävling?

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

20 mars 2012 10:18

Härligt va kul det låter, nu är ni på G! Du vad är "rullande" figgar för nåt?

http://www.123minsida.se/Minosjpef

 
Mari

Mari

20 mars 2012 14:25

What's the problem with Pax's obedience?

http://marin.loukku.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards