Fraggelbloggen

Alla inlägg under augusti 2012

Av Liza Hasselquist - 31 augusti 2012 08:23

Igår tränade vi sök vilket var kul och utvecklande, men det spöregnade och det var varken kul eller utvecklande. Men eftersom man är hundnörd köper man det där med dåligt väder och svettiga gummiställ och ligger och väntar i skogen...Tja inte är man klok inte!?!?

Matte och Synnöve från Gotland var över för att Matte och Farin ska tävla elitspår i helgen, och vi hoppas naturligtvis på fina poäng så att vi kan åka till SM och heja nästa år! Det var länge sedan vi körde sök ihop, och jag tror att alla i gruppen fick något litet tips som de kan ta till sig. Jag fick iaf det: Inga konflikter innan start och om vi har det måste den lösas upp, på med rullen oavsett bekymmer, gå längre mellan slagen och säg inte åt gruppen att stanna på behörigt avstånd  Alrighty then!

 

Galna djur!

I övrigt var gårdagen en jävligt trist dag, hade bilen inlämnad för att kolla upp missljud, och jag hade väl räknat kallt med ett par tusen, för jag trodde det var skivor och klossar som var dåliga/paj, MEN det visade sig vara etter värre och kalaset går på den nätta summan 11.000  Att sedan killen i luckan pratade med mig som om jag var en förståndshandikappad femåring gjorde inte saken bättre precis, så D skickade ut mig till bilen innan jag hann få något utbrott . Men det känns sådär ändå måste jag säga, husköparplanerna kommer ju minst sagt av sig, och köpa en valp får jag väl råd med till 2045 eller så...BLÄÄÄÄH!

Hur som, ikväll hoppar vi på färjan för att närvar på bröllop på Gotland i helgen, bästaste, fina Lina och Tobias gifter sig ÄNTLIGEN, och jag ska passa på att sova och lata mig. När jag kommer hem är det nämligen helt-om-marsch! som gäller, kadaverdiciplin, gymmet, löparskorna, apellplanen, skogen och jag! KÖÖÖR BARA KÖÖÖR!

Av Liza Hasselquist - 30 augusti 2012 11:35

Just nu är det att vara...Trött! Jag är så inihelsickesjäklaförbannat trött just nu, så allt jag orkar göra måste och bör ses som en oerhörd bedrift. Allt som dessutom blir bättre än askasst måste dessutom ses som en framgång, och jag känner mi nöjd med det! I helgen blir det en helg fylld med bröllopsfestligheter, och jag ska passa på att skaffa ett rejält träningssug, för nu jäklar ska det tränas!

Den gamla hunden SKA ha ett framåtsändande. Ett riktigt. Som man får poäng på. Närmre 10 än 5. Han SKA också ha vettiga påsläpp OCH markera elitpinnar. På söket ska han ut i första-hörnen och ALDRIG leka med rullen: No mercy!  

Den lilla valpen   SKA kunna gå apell-lydnaden med kommendering. Med poäng på samtliga moment. Mer än 5. Han ska också få spåra på äng, samt bara gå raka skick på söket. Agility-slalomet ska tas tag i, likaväl kontaktfälten. Jahupp!

Själv ska jag börja träna. Igen. Mina nya löpardojjor kom hem igår och satt (tyvärr) perfekt, vilket innebär att jag (tyvärr) kan börja träna igen. Planen är minst tre pass i veckan, och jag får välja mellan löpning och gymmet, tack så mycket!


Jag börjar med de nya planerna nästa vecka, och jag tänker utvärdera i slutet av september!


Av Liza Hasselquist - 23 augusti 2012 13:10

Just nu är den känslan extremt påtaglig, men jag känner mig inte det minsta stressad över just det utan det är annat i livet som är mer eller mindre klyddigt. Precis som livet är intalar jag mig med en dåres envishet, och så var det med det...Jag är väl mer eller mindra skogstokig   emellanåt, vilket jag ser som ett sundhetstecken då ingen mentalt frisk person skulle orka med annars!


Det där med steget efter stämmer till viss del också in på hundträneriandet, då man ständigt känner att "jag måste hinna det där", eller "jag borde hinna nöta just det mer" och mestadels är det agilityn som lider av jobbstarten. Meeen vi tar igen det senare och allt kommer att bli sååå bra i slutänden! Jag har tänkt att anmäla till en del tävlingar i höst också, så det blir lite upp till bevis! Det vore sjukt skönt att kunna börja nästa säsong med att köra endast elit-bruks  , men man ska inte ropa hej! även att målen är högt ställda!


Jag har ju kikat ett tag efter en till hund, och kanske, kanske hittat vad jag söker. Det som skrämmer mig är att så många människor vet så lite om vad de egentligen håller på med, och vilken ras de egentligen håller på med. Jag hör ofta att "man kan inte uteslutande avla på meriter/arbetskapacitet på aussies för då tappar man utseendet". Det motsatta gäller tydligen inte, eftersom man absolut inte får tro att födäldradjur valda efter sina utställningsmeriter troligen lämnar valpar som har sämre möjligheter för att bli riktigt bra arbetshundar. Det borde finnas ett straff för dem som vill att det ska finnas "utställningslinjer" på brukshundar; skampåle, spöstraff eller stupstock vore ett alternativ! 


Av Liza Hasselquist - 8 augusti 2012 12:14

Så mycket Hallau ja! blir det inte längre...

Sedan sist jag skrev har det hänt ganska mycket: Jag har sagt upp mig från jobbet, fått nytt jobb och flyttat till Kalmar. Just nu är vi inneboende hos D:s föräldrar medan vi letar hus, meeen det går segt så nu har jag hittat ett par lägenheter på bottenvåningen med uteplats, och kanske, kanske får drömmen om landet vänta ett tag till förmån för eget hem  


Nya jobbet är också det på ett naturbruksgymnasium, vilket innebär att hundarna får vara med på jobbet även där, dock i hundgård istället för på kontoret då det finns någon som är allergisk...Undrar hur lång tid det tar innan mina hundar får vara på kontoret också... De har ju en tendens att smyga sig med liksom   


På hundfronten har jag fått en ny sökgrupp, med ett par som sysslat lite med sök innan och ett par som är rena nybörjare. Hittills har vi bara kört en gång och nästa tillfälle är på lördag. Det som är konstigt är att hela första träffen avlöpte utan missöden, ingen matte gjorde fel och alla hundar gick bara jättebra  Det kanske bäddar för katastrof vid nästa träning? Hur som helst känns det jättebra att ha kommit igång med en nya grupp där alla verkligen är superhärliga  Den enda som är "the devil"   är väl jag då, får hoppas att de orkar med mig och mitt styrande, ha ha!

En hel del lydnad blir det också, och efter Jenny Damm-kursen med Pax har det lossnat ordentligt även för honom, vilket känns toppen. Har börjat kolla så smått på både agilitytävlingar och (peppar, peppar) lydnadsdito. JAG VEEET att han inte skulle tävla lydnad alls, men som det är just nu kan han inte hålla ihop en hel brukstävling, så vi får väl se hur det blir med det...Kanske en spårapell i höst!?!?

Loppan ska tävla högre spår/sök här och jag nöter framåtsändandet för fullt. Ser just nu mycket fint ut, trots en grupp av riktiga människor  så man kan inte vara annat än nöjd!

Andra planer som finns och har funnits ett tag är att skaffa en hund till- Hollandse Herdeshund eller en Aussie? Inte heeelt enkelt att välja! Just nu lutar det mest åt aussie, då jag hittat en spännande kull som ska tillverkas framöver...Vi får vänta och se, kanske ska ha ett eget boende först?

 

Mina fiiinaste grabbar! (Tack Emelie för korten!)

   

"Spring inte så nära mig! JAG ska vinna!"  

Han har växt till sig, lillkillen!

 

Gammelgäddan, 7 år i år. Och alla frågar fortfarande: Är det den vita hunden som är den unga?!?! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards