Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Valpar! Lotusvalpar! Hallelujah!

Av Liza Hasselquist - 15 november 2012 08:40

 

Oj!

Från att ha fruktat det värsta (ingen Lotusvalp till mig  ), ställt om, ställt in mig på annat, kaos i nya lägenheten, ändrade planer och helt plötsligt en parning på Lotus med en tik som jag gillar massor och möjligheten till en alldeles egen Lotusvalp- DET är halvtokigt och bara jätte-jättebra!


Jag har ju vetat om att Mia letat hane till Lyxa ett tag, och vi har hörts, spånat fram och tillbaka, jämfört, kollat avkommor, MH, föräldrar, letat sjukdomar, börjat om. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att Lotus, min fina gammelgädda, vore en alldeles utomordentligt bra matchning till Lyxa. Om man ska ifrågasätta sin egen mentala kapacitet? Kanske! Äääh förmodligen då! Men det är ju som tur är inte jag som ska ha valpar  


Helt plötslig kläcker Mia den brillianta idén; Kan vi inte para Lotus och Lyxa då? Genast började hysterisk research, maila uppfödare, snoka på hemsidor, provpara på SKK, snoka ännu mer... Det vore en absolut lögn att säga att "här finns inga risker för några sjukdomar eller problem- cirkulera!" för som de allra flesta vet så finns det alltid större eller mindre risker att saker och ting poppar upp som från ingenstans. Hur som helst har vi vägt fördelar mot nackdelar och sammanfattningsvis kommit fram till att fördelarna är ohyggligt många fler än nackdelarna. Om det nu blir sådana stjärnvalpar som vi hoppas på, ja det får väl helt enkelt framtiden utvisa!


Om valparna blir crap,  så sitter vi helt enkelt i samma båt, då både jag och Mia ska behålla en valp, allt annat vore egentligen idioti. Så nu börjar snart det otroligt låååånga 2013, då vi ska jobba hårt och intensivt för att få till ett par titlar till att sätta i stamtavlan ( Nä titlar ärvs inte, men min valp önskar sig en lååång radda titlar framför mammas och pappas namn, och då gör vi så) och jag har redan hittat nåt nytt projekt sådär, bara för att jag kan  


Jag tror inte att valparna kommer att bli helt enkla, utan mer sådär galet överjävliga, men fina när man sen lyckats tämja odjuren. Jag vill, precis som Mia, ha nära kontakt med valpköparna, och jag tänker mig att hjälpa till med i stort sett vad som helst (INTE diska, ok!?!) för att de som köper valparna ska få all den stöttning de behöver för att kunna komma ut och visa upp sin Lyxlirare i tävlingssammanhang. Att just de här valparna kommer att bli köparnas bästa kompis, ögonsten och allra finaste vovve känns liksom helt självklart, så det måste finnas mycket tävlingsambition hos någon som är intresserad av kullen, och då är självklart bruksfolk intressanta.


Om man är intresserad eller har frågor kan man kontakta Mia via hennes hemsida, eller mig på liza_hasselquist@hotmail.com eller här i bloggen.




 
 
Maja och Link

Maja och Link

15 november 2012 09:32

Jäklar vad spännande, känns ju bara lite sjukt långt dit!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin o Abbe

15 november 2012 18:54

Så himla roligt o spännande! Det kommer alldeles säkert att bli precis så fina valpar som man nästan bara kan drömma om!

Min egna fina Lotus-valp är just nu inne i en period där han tycker han kan bestämma lite mer på egen hand än vad jag tycker. Kanske ett släktdrag?

Kramar från oss!

 
Maria

Maria

15 november 2012 21:06

Åh vad roligt!
Och minst sagt spännande! Jag måste erkänna att jag är nyfiken på vad det blir för små krabater! :)

http://www.marycash.se

 
Mari & Riva

Mari & Riva

18 november 2012 08:48

Good luck to the plans!

http://marin.loukku.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards