Fraggelbloggen

Alla inlägg den 20 december 2012

Av Liza Hasselquist - 20 december 2012 20:53

Det börjar dra ihop sig mot nytt år, och jag kan inte hjälpa att jag måste göra en utvärdering av året.

Man skulle enkelt sett kunna förklara det med att vi inte har nått dit vi skulle på långa vägar, varken gammelgäddan eller den lilla har kommit hela vägen fram.


Med Pax beror det på att jag faktiskt inte har tränat så mycket agility som jag borde, utan kört bruks istället. Jag tycker att det är så mycket mer spännande, vilket såklart har lett till att hundarna fått klart fler skogstimmar än någonsin förut. Pax har utvecklats rejält både i söket och spåret, han är mer noggrann och ganska ofta gör han sitt skogsarbete felfritt. Jag hade en idé om att starta honom i apell-spåret i år, då jag ett tag tyckte att även lydnaden såg fin ut...Och det gör det, i alla fall jämfört med hur det har sett ut, bara i början på året. Meeen vi tar nya tag till nästa år, och jag lovar att lägga fler timmar på agilityn och inte vara ett latarsle utan släpa de där jäkla hindren!


Med Lotus beror frånvaron av riktigt fina resultat på två saker: vi har inte varit bäst när det gäller och matte är för jävvla petig. Vi fick med oss en uppflytt t Hkl sök samt GK Hkl spår, vilket inte är på långa vägar i närheten av vad den här hunden kan prestera. GK i Hkl-spåret kom dessutom på en dag då Lotus började kräkas i bilen på väg hem efter tävlingen, och sedan låg däckad i fem dagar i spykräkan. Söket strular på grund av att matten är för jävla dålig på att förstå sin hund, för oerfaren för att göra det som behövs och för trög för att fatta att djuret kan själv!  



Det jag kan se som styrkor inför nästa år är att vi tränat MYCKET och bra, framförallt i skogen. Lotus har inte gått ett bakspår på HELA året, och vi har de allra flesta veckor spårat MINST två gånger, ofta tre. Det jag ser som en svaghet är mitt krav på perfektion, vilket jag ska släppa på till nästa år, för vi klarar lydnaden även om något moment kör ihop sig! Med andra ord ska jag börja träna för en 12:a istället för 15...


SÅ, mål för 2013 för Lotus får bli:

Uppflyttad Ekl spår på våren, tävla hela säsongen med fina resultat i Eliten. ( JA jag vill ha ett championat...MINST!)

Uppflyttad Ekl sök på våren, tävla hela säsongen med förhoppningen om att blindningarna håller sig borta.

Påbörja vilstspårsträning, mest för att se OM han gillar det. Funkar det så kör vi All-In (Championat!) Känns betydligt enklare än spåret, så det ska inte vara några problem.

Ögonlysas U.A så att han kan få bli pappa till söta LyxlirarGäddor under vintern 13-14


Mål för Pax får bli:

Åtminstone prova att tävla apellen, vilken gren som! Jag måste våga kasta mig ut trots att jag inte kommer att få full pott på allt! Pax ska ut och ha kuuuul!

Påbörja vilspårsträning för att han också ska få tävla trots att lydnaden är knepig...

Starta Hoppklass, förhoppningsvis träna in några kontaktfält!?!

Komma iväg och köra någon vallkurs så att vi med gemensam ansträngning kan valla in fåren på jobbet.


Ahapp...I år får det liksom gälla! Vi ska vara klara för första tävlingen i mars, så nu jävlar gäller det! Jag börjar med ett träningsuppehåll (strategiskt!?!) för La Familia ska ta en vecka i Egypten över jul-nyår. Sedan rivstartar vi med brukslydnadskurs i januari, och sen ska det bara rulla på-BASTA!

Kom igen nu, KÖÖÖR BARA KÖÖÖR!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards