Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

Ta sikte mot stjärnorna!

Av Liza Hasselquist - 23 januari 2013 11:34

Just nu är i inne i en mycket intensiv träningsperiod lydnadsmässigt, jag tror att jag analyserar och funderar och vrider och vänder på allt möjligt till och med på nätterna!


Sedan lydnadskursen har vi kommit ganska långt med de flesta moment som vi behövde jobba med då. Med hjälp av Eéa så har vi kollat och fått kontroll på både skallet och krypet.

Krypet: Lotus har fått traggla en massa med att krypa ifatt mig. Inte starta på rörelse av benet utan på kommandot. Det har han tyckt varit jättejobbigt, men det har gått fort att lära om. Jag har belönat rätt position massor, och han greppade snabbt att det minsta lilla han kom för långt fram så blev det ingen belöning. Sista träningspasset kröp han perfekt, och vi lade in vinklar åt både höger och vänster.   

Skallet har dragits med problemet att OM han kommer igång direkt med ett ihållande skall så hoppar han framåt-uppåt. Eéa kollade på det och gav mig tipset att jobba med att flytta över vikten på högerfoten, och visst finns där ett läge där han skäller ihållande, kommer igång direkt OCH sitter stilla! Så himla bra! Nu jobbar vi med att skilja på "tyst", "sitt" och "skall", vilket tydligen inte alltid är skillnad när man är gasad och uppe i varv.


Vi har även jobbat med tempo och attityd på hoppet och tempo in med tungapporten. Det jag direkt kan se är att min attityd till dessa momenten MÅSTE vara att han bara får gasa på, inte behöva "göra om" då han lätt går ner sig och blir seeeeg om jag är för trökig. Så mycket gas, mycket fart och lite olydig hund. Vi behöver köpa ny tungapport dessutom, den vi har är ett tunnare grepp och större "plattor" på sidorna, och den är tydligen svårare att balansera än den andra som är mer tävlingslik.

Vi har kört två kedjor/träningspass, och sista passet var det inkallning med ställande, bara uthoppet, tungapportering (bara in) och fritt följ. Kedjan var toppen! Härlig attityd och fokus trots att han var uppgasad en bit över vad han brukar klara av att hålla ihop!


Pax då? Ja han gör det Pax gör bäst: Galopperar i rasande tempo runt mig i större och mindre cirklar, typ! Men vi har fått till krypet riktigt bra, och sist kröp han kanske 1.5 m vid mig. Han fick köra kedja: Inkallning, fritt följ (kort!), hoppet och ett ställande. Han behöver ibland lite hjälp med ställandet, särskilt i kedja, men han vara jätteduktig! Han är ju väldigt rolig och tacksam att träna med, för även om han inte lär sig nånting fnattar han runt som en kalv på grönbete.


Nu hoppas vi bara att den jäkla vintern ger med sig snart, för vi behöver ut och spåra/köra sök om vi ska kunna starta tävlingssäsongen om bara två månader! Å andra sidan är Guldhunden så sjukt trevligt att vara på (jag tillbringar ju ett par timmar/vecka där   ) så kanske kan man få en sökruta med konstskog inomhus i nån annan lada där?


Idag blir det, trots kylan, utepass med uppletande, och idag SKA Gammelgäddan gå dit jag pekar, om det så är det sista jag gör!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards