Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Att vara sjuk och ha höga ambitioner...

Av Liza Hasselquist - 4 februari 2013 13:08

...är två saker som inte riktigt hör ihop, men för första gången i mitt liv har jag fått erkänna mig besegrad för att sedan tillbringa 5 hela dagar mer eller mindre i vågrätt ställning. Fem hela dagar är jäkligt mycket träningstid, och jag har delvis haft panik för att det är så trist att ligga stilla och för att jag förlorat såpass många hundträningstimmar.

MEN! Nu är vi förhållandevis friska och krya, och har lyckats ta tag i eländet igen! I helgen blev det spår och uppletande både lördag och söndag, samt inomhusträning i Guldhunden på sön eftermiddag.PÅ lördagn blev det två spårpåsläpp och ett lite längre spår för Lotus, framspår på båda och alla pinnar in på spåret. Rejält drag i linan, men utan att stimma omkring och fint arbete i vinklar utan att fara runt, tror det beror på ganska lång liggtid (ca 2.5 tim). Uppletandet var sådär, har ju tränat mycket små korridorer och linjetag det sista och ville se hur det såg ut på större ruta. Det såg ju inte så kul ut kunde jag snabbt konstatera, vår problem tycks till viss del kvarstå att fart+fokus inte är = sant... Pax lyckades dock få in tre föremål för första gången i sitt liv, utan några bekymmer att hitta och visst sprang han runt lite, men ganska mycket fokus!


På söndagen träffades Elin och jag, och jag lade två spårpåsläpp på barmark för Lotus, som han löste utan minsta bekymmer. Han är grymt säker just nu! Pax fick ett lite krångligt spår på en åker, och han var tyvärr helt kass. Alltså, ibland undrar jag bara vad han styr med, för det verkar som om att det inte finns nån hjärna alls...Urtrist men det är liksom Pax i ett nötskal! Medan spåren låg gick Elin och jag en promenad med alla djuren, och Lotus, Pax och Imre fick springa runt och Lotus nedlät sig till och med till att leka lite med kelpien...Sedär!

Vi hann också köra lite uppletande, och Lotus fick ett linjetag med tre föremål utplacerade. Han hade precis rätt fart och attityd och tog in alla tre i rasande tempo. Det som var extra glädjande var att trots att han hade målbild av föremål längst ut plockade han föremålet 25 m från stigen först när han fick det i näsan. Vi kanske är på väg mot något bra här?!?


Söndag eftermiddag åkte jag till Guldhunden för att träna med Tillyhills-gänget. Jag tränade mest för störningen, för det är sällan det är 5-8 hundar på planen samtidigt, och Pax tyckte att det var ganska jobbigt när nån körde på balansbommen. Annars gjorde han en del fina grejer, och mycket konstiga grejer som han aldri annars gör...Alltså en mycket knepig dag för honom!

Lotus fick köra kedja FF-Kryp-skall och kedja skall-inkallning-plats och han fixade allt mycket bra, om än inte perfekt. Sedan var det dags för platsliggning, som han självklart gjorde lika fint som vanligt. Det är kul att han är så obekymrad oavsett vilka hundar som är på plan, men jag tror att jag lärt mig lita på honom på ett helt annat sätt nu och att det smittar av sig! Annars var han lite mattare än han varit senaste tiden, men det kan säkert bero på att vi tränat alla dagar sedan i torsdags och två dagar av intensivt bruksande (man måste ta vara på dagsljuset, som Malin hade sagt...)

samtidigt som han har fått gått ganska mycket i sele och halvdra mig med viktmanschetter. Jag tror att han satt runt ett kilo muskler, och stretchingen har gett mycket större rörlighet i baksida lår samt massagen har gjort processen kort med muskelbulan på insidan. Bara att köra på alltså!


Ikväll är det Guldhunden igen, och imorgon funderar jag på en vilodag...men vi får se!

 
 
Ingen bild

Malin och Vägzy, Jammet och buffy

6 februari 2013 20:30

Bra där Liza. Dagsljus är det värdefullaste som finns. Kul att han är så säker i spåret nu. Vegas gjorde tre bakspår (under samma pass) för några veckor sedan. I snö i och för sig men jag blev superstressad och undrade om alla fina framspår var booorta. Men det verkar ha rett ut sig, för tillfället. Krya på Lotus nu, så att ni kan ut och äga på tävlingsbanorna=) Kraaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards