Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

Det där med att vara fåraherde...

Av Liza Hasselquist - 4 mars 2013 14:54

Ni som inte har en massa får (eller annan boskap) kan säkert inte riktigt sätta er in i hur sjukt jobbigt det är att föda upp får, så nu ska jag berätta just hur jobbigt det är och vilka kvalitéer som behövs.


1. Tålamod. Detta måste vara kvalité nummer 1 när det gäller fårskötsel, för det är INTE smarta djur vi har att göra med. Inte smarta alls. Och inte snabba heller.(Bara när man tror att de bestämt sig för att stå stilla, då jäklar kan de springa!) Dessutom, när man ska använda sin vallhund till att sköta de osmarta fåren märker man snabbt att man antingen tränat hunden fel eller inte alls. Den ena hunden vågar klämma sig förbi i trånga fållor, men gör det för snabbt, den andra hunden vågar inte tränga sig förbi och då måste man dit och hjälpa. DÅ behövs tålamod så att man inte får ett utbrott på vare sig får eller hund. Det hjälper nämligen inte alls. (Lite på sig själv går bra, sålänge man rycker av sig lite hår på varje sida, då märks det inte så mycket)


2. Envishet. I de flesta fall sägs det att man aldrig ska ge upp. När det kommer till får, och särskilt seriös fårskötsel kan man inte ge upp. Man kan till exempel inte skita i att ta reda på vilka får som är i vilken fålla (läsa nummerlappar på öronen) bara för att varken man själv eller hunden kan få dem till rätt plats vid rätt tillfälle. Man måste orka övertala/bölhålla flasklammen tills de lär sig att flaskan faktiskt är = mat (överlevnad, ho hooo!) och man måste slänga ut himla mycket mat och fylla jäkligt många vattenhinkar fast det värker i armarna och man måste jaga efter rymmande får fastän man hellre vill att de ska få dö en plågsam död i skogen.


3. Snabbhet. För att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och hinna stänga/öppna grindar, fånga ostyriga lammungar soms ständigt är på fel sida staketet, kasta sig undan arga (och tunga) baggar osv så krävs det att man är snabb, och gärna ganska vig. Man måste också vara snabb för att hinna stoppa hunden innan den får ett utbrott och späder på det allmänna kaoset och för att hinna stänga av vattenslangen innan det rinner över.


Andra saker som kan vara bra när man ska hålla på med får är att man har oömma knän, står stadigt på fötterna, är lite paraniod och har ögon i nacken. De anfaller nämligen ständigt då man vrider lite på huvudet och träffar alltid med full kraft på knäna, ständigt i grupp. Att vara lite lomhörd är inte alls till sin nackdel om man gillar fårskötsel, för de låter ganska mycket och ganska högt. Att de dessutom är lite si och så med intelligensen märks även av at de kan bräka högljutt efter sitt lamm som står 10 cm ifrån dem...I en halvtimme...Om man inte är naturligt lomhörd innan man skaffar får löser det sig i och för sig sig den naturliga vägen. Gillar man dessutom att lukta ganska illa så är man som klippt och skuren för att skaffa får, och många får!

Efter en heldag som fårskötare, med en långpromenad på sisådär 1-1.5 timme i djup snö/is på mitten (i solen i alla fall) så var både jag, D och hundarna mer än trötta. Vi kom båda överrens om att fårskötare är inte vårt första karriärval, och somnade helt ovaggade vill jag lova!

 
 
Elin

Elin

5 mars 2013 12:20

ASG! :D

http://hippyland.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards