Fraggelbloggen

Alla inlägg den 1 april 2013

Av Liza Hasselquist - 1 april 2013 23:17

Så fort det blir ledigt och andra människor slår sig till rätta i soffan för att njuta av god mat och samvaro med nära och kära spritter det liksom i mig och jag blir så glad av att man kan spendera hela dagar med att bara träna hund!

Långfredagen inleddes med uppletandeträning för båda hundarna, vilket gick bra! Pax hämtade in fyra föremål utan härsmälta, vilket måste ses som ett gott personbästa för lillkillen! Lotus körde 08:a-föremål-föremål-08:a-föremål-08:a-föremål-08:a, alltså åtta skick. Han hade lagom fart och letade superfint! Jag körde tre skick i taget innan han fick belöning. Efter jag kört mina hundar dök Elin oväntat upp, och vi körde en sväng med Imre också. Liten kelpie-pojke behöver lite nya regler, och det finns en bra plan för dessa!

När vi kört klart åkte vi ut till Guldhunden för lydnadsträning. Körde fritt 15 min/hund med fokus på smådetaljer i fria följet för Pax och Lotus fick pill med fria följet-skall-vinklar i krypet- fart ut på hoppet. Killarna gick jättefint, och den där lilla röda imponerar numer ungefär lika ofta som totalfalerar. Sedan körde vi kedjor, och P fick för första gången köra hela Lk1 i kedja, tävlingsmässigt, vilket gick helt ok! Han håller ihop ganska bra och försöker sitt bästa!

Lotus fick fritt följ-skall-kryp-hopp med matskål efter hoppet. De andra sa att det såg bra ut, men jag saknar känslan... Efter träningen gick jag en långpromenad med killarna i ett eländigt väder, snöstorm och svinkallt. Sådana gånger vill man inte ha hund...

På lördagen skulle Mia dyka upp frammåt eftermiddagen, men jag inledde med långpromenad för solen sken. Sen blev det en tur till bruks, men framåtsändande för Lotus och budföring för Pax. Planerna var såpass nsöiga att jag inte ville pilla med detaljer i positioner, då man gick som om man skitit på sig. Angie och jag fick dock en trevlig pratstund i solen! Efter det åkte jag hem för att börja förbereda för Mias ankomst och grillmat på kvällen. När Mia dök upp gick vi till en äng och lät hundarna få springa av sig, vilket de mer än gärna gjorde:

 

Lotus och Lyxa fattade genast tycke för varandra, vilket känns bra inför den planerade kullen  Jag visste ju att våra hundar var väldigt lika, men hur lika de egentligen är kan man nästan bara se när de är bredvid varandra: Samma typ, rörelsemönster och uttryck. Hoppas valparna får med sig det av sina fina föräldrar!

Mycket bus blev det då man inte försökte vara med och styra upp snygga bilder!


Mattehjärtat  

   

På kvällen blev det som sagt grillmat (i mängder), vin, glass och jordgubbar. Vi gick dock och lade oss trötta i ganska god tid, för att vara laddade för kurs till söndagen!

Hela söndagen tillbringades i Guldhunden Arena, vilket verkligen är en helt fantastisk arena där Eva servade oss med nybakade frallor, god köttfärspaj och morotskak under dagen. Det var 10 aussies med mattar på plats för att få info om bruks och hjälp med att träna lydnadsmoment med sina egna hundar. Det var god stämning och mycket skratt, och jag hoppas att alla fick med sig något användbart tips att fortsätta jobba med!

 

När vi avslutat kursen skulle vi träna våra egna djur. Huvudet var alltför trött för avancerade övningar, och vi körde lite småpill och Mia fick filma en del till en "lotusfilm" som var helt nödvändig för fortsatt liv och god hälsa. Sedan åkte vi och rastade hundar innan vi åkte hem, käkade och halvdäckade på soffan. Vi kom i säng ganska tidigt för att sedan, idag gå upp vid 08.00 Jag rastade hundar (min vana trogen)medan Mia duschade. Efter frukost dividerade vi huruvida vi skulle åka och träna något, men inspirationen infann sig inte riktigt och för vi var båda helt slut efter aussie-kursen. Vi gick en promenad istället och sedan packade Mia in sig i rally-lådan och körde hem till Alingsås.

Vi åkte istället på Påskbord hos Ds farföräldrar, därefter sög jag upp alla mängder skabb-råtte-hår som Pax och Lyxa fällt här hemma, innan jag dog en smula på soffan. Sammanfattningsvis en mycket rolig helg med nya bekantskaper, gott häng med Mia och Lyxa och mycket hund i både parti och minut. Imorgon hörde jag något om spårträning, så det är väl dags att komma ur kurs-koman!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards