Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

IPO-traggel med Fraggel, talangfulla valpar och kulturtantsplaner!

Av Liza Hasselquist - 14 oktober 2014 13:29

Ganska många dagar i veckan är jag enormt tacksam över att jag har Fräck. Andra dagar innebär min håriga inneboende att jag utsätts för diverse kroppsskador av olika typ och omfattning. Det kan vara allt ifrån bett i olika kroppsdelar (istället för leksaken) till olika fallskador à la stark-unghund-kan-inte-gå-i-koppel-och-måste-plötsligt-och-av-outgrundlig-anledning-ner-i-diket-och-kolla-och-sedan-upp-igen-innan-matte-återfått-balansen. En gång fick jag ett lagom stort hål i pannan och häromdagen upptäckte jag hur man skulle kunna pierca sig i skinkan; OM man hade velat alltså! 

Nu är han som tur var inte bara unghundskorkad, stor, brötig och klumpig hela tiden. Fräck är en ganska mjuk hund, som vill vara till lags och göra som matte säger mestadels av tiden. Han gillar att vara nära, är superduktig och lyhörd så fort han får gå lös och är en ärlig kille med en lättsam inställning till livet. I träning är han helt fantastiskt explosiv och rolig att träna med, och är duktig på nästan allt. Stöter man på patrull så behöver man ta ett uppehåll på ett par dagar så att det får sjunka in ordentligt och sedan har problemen ofta löst sig själva (eller nästintill!). Han är väldigt olik Lotus i mycket, för han är sent utvecklad och funderar mer än vad Lotus gjorde i samma ålder. Fräck har bättre gripande helt naturligt, men de har samma intensitet i kamp; skillnaden är att Lotus hade ett större behov av att äga. 


Senaste tiden har vi kört några apporteringar (bla tog han in en 1 kg IPO-apport, yeeeey!) ganska mycket fritt följ, ställande på target-matta, hälsningar på en fiktiv domare (SVÅRT!) och ganska mycket bevakningsövningar. Fria följet går jättebra, och han har fin intensitet och gillar verkligen momentet, ibland så mycket att han hamnar lite långt fram. Det jobbar vi på, och jag tror att vi har en lösning till att få till det så nära perfekt som möjligt. Jag tror att target-mattan kan få ordning på hans hopp-och-lek-ställanden, men jag vet inte! Än så länge shejpar vi mest explosiva ställanden på mattan varvat med stadga mot leksak/godisskål. Hälsningar/gå igenom en grupp är svårt som bara attan, så det kommer att bli svårt att bli av med utan en långsiktig plan. Människorna har ett såpass högt värde att han hellre tar att jag blir arg än att skita i att hälsa/hoppa/riva omkull dem. Bevakningarna har vi fått till att springa dit, låta bli att bita sig fast direkt (iaf 9/10 gånger) komma igång och skälla direkt och så har vi börjat jobba med att inte få uppehåll eller bry sig när jag ansluter. När han går in och biter har jag låtit bli att bråka med honom, för jag vill att han själv väljer vad som är rätt att göra. Jag vill inte ha en hund som springer dit och låter bli att bita för att den ska slippa bråk, men som inte heller kommer igång med att skälla och kanske lämnar figgen istället. 

Jag har stört mig ett tag på att han ofta hamnar snett med rumpan vid ingångar, men det visade sig att matten tränat bakdelskontroll åt vänster väldigt mycket och noll åt höger…Så det är veckans plan, bakdelskontroll och snurrar!

      

Liten blir stor, attityden fanns där hela tiden!

 


I övrigt så knallar livet på, och det trillar in rapporter via Facebook om LotusXLizzy-valparna. De verkar vara sannerligen talangfulla valpar, som redan kan en hel massa saker, har en bra av-knapp och verkar trevliga att leva ihop med! Skönt för ägarna ifall de utvecklas likt sin far, som plötsligt kom ur dimman i 7-8 månadersåldern och blev galen! Alltså, mitt hetaste tips är att vila er nu valpköpare! (Jag är mer än lite bitter över att jag inte fick nån egen valp ska jag lova!)


Just ja; kulturtantsplanerandet är i full gång! Jag ska (försöka) bli sådär härligt lättsam, spontan och bara helt underbart tokig som Elin Åström är. Hon skrev en lista till mig för att jag på bästa sätt ska kunna ta mig an denna svåra uppgift:

1. Skit i att spara pengar utan bränn upp allt på nöjen direkt, tänk inte på framtiden.

2. Hitta nån du kan stå ut med på svensk/finska östkusten i en trasig husbil utan att ha duschat på två veckor

3. Skaffa för många hundar

4. Titta på tapet, tänk: usch, det där mönstret var väl lite överdrivet. Välj ett ännu värre.

5. Kör bara kör!!


Så…Jag börjar helt enkelt med att göra en välstrukturerad och otroligt specificerad lista- Game on!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards