Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Hur man klarar av första besöket på BK- en överlevnadsguide!

Av Liza Hasselquist - 22 oktober 2014 14:47

Att börja med en ny sport, på en ny BK eller att vara ny i hundvärlden är väl något vi alla har varit, någon gång? När man, lite sådär halvförvirrat glider in på en parkering och inser att klädkoden är en helt annan än vad man själv valt dagen till ära, raspreferensen skiljer i både storlek och hårlag och valet av sport verkar vara av det slaget man aldrig sett innan, utom möjligen på något slags exotisk cirkus. Du känner dig såklart utanför detta exklusiva sällskap och du inser att här KAN det vara så att man inte direkt välkomnas med öppen famn. Själv har jag flyttat runt i halva södra Sverige och har många erfarenheter av att vara ny på ny BK. Vad du väljer att göra där och då KAN förändra hela din fortsatta existens på just denna BK, så för er som känner er rädda och lite utanför kommer här en överlevnadsguide för att handskas med denna prekära situation.


1. Förutsätt att människor är trevliga!

Detta ger dig ett mycket bättre utgångsläge att komma med i gemenskapen än om du förutsätter att alla i just den här gruppen är idioter, gärna baserat på fördomar om klädkod, rasval eller val av sport. Själv tror jag att de flesta människor jag hittills inte känner är massmördare, och det förutsätter jag fram till att motsatsen är bevisad, MEN jag förutsätter också att de är trevliga massmördare som jag kan hänga med fram tills att jag ser att de har någon form av mänskliga kvarlämningar på kläder, i bilen eller i något slags liten (eller större) låda. 

Lägg bort alla tankar på att någon kommer att se ner på dig eller tycka att du är mindre värd!


2. Förutsätt att du kommer att få jobba lite för att få acceptans!

Erbjud dig att hjälpa till med saker (kurs, tävling, klippa gräs, baka), gå på öppen träning (sitt med vid fikat!) och visa att du vill vara med i klubben på riktigt och inte bara vara på klubben någon gång ibland och träna.


De flesta träningsgrupper består av människor som tränar ganska likt, har hyfsat lika syn på hundträning och som faktiskt gillar att umgås med varandra. Om du ska få vara med måste du ju ge dessa människor en anledning till att vilja lära känna dig och ta med dig i gemenskapen. Många gånger hör jag att man förutsätter motsatsen, alltså att träningsgrupper på BK aktivt ska leta upp vilsna själar, som de sedan ska ta under sina vingar och vårda likt fabergéägg. Jag tror att det är ytterst sällsynt att det fungerar så, för, let’s face it; människan är av naturen bekväm. Många grupper har nog egentligen inget emot att få med en ny medlem MEN vill man vara med så får man visa det själv, alla måste ta ansvar för att ge sig själva möjlighet att få vara med!


Alltid när jag ska sneaka mig med i en ny grupp (jojo, det är faktiskt så det funkar) så brukar jag bjuda på fika. Fika är liksom en stämningshöjare och om man bjuder på fika uppfattas man som godhjärtad, snäll och givmild. Det betyder inte att man alltid ska bjuda på fika, men någon gång då och då är en trevlig gest när man får vara med och träna. Jag erbjuder mig alltid att figga (i sökgänget), att stå mottagare på budföringen och att kommendera om någon behöver det. Jag tycket att det är självklart att visa framfötterna, och jag tar lika för givet att man själv får samma support tillbaka sedan. Jag har hittills aldrig blivit besviken!


3. Förutsätt att en bra strategi är att vara lite ödmjuk!

Om du ska få vara med i gemenskapen, antingen den stora eller den lilla så kommer det alltid finnas de som tycker annorlunda. Försök (bit dig kraftigt i tungan om du måste) att på ett smidigt sätt visa acceptans och förståelse för andras metoder och idéer. Nej, det var inte alltid bättre förr, och det tror jag att alla egentligen vet om MEN du behöver inte poängtera det för alla som vill (och även alla som inte vill) höra redan första veckan. Ta ett steg tillbaka! Känn in! Lyssna! Känn av vad som är viktigt i just den här gruppen; förberedelser, planer, belöningstänk osv. Jag säger INTE att du ska kompromissa med ditt eget tänk när du tränar din hund- MEN du kan förmedla att du tror på just denna teori för din egen hund utan att lägga någon negativ värdering på någon annans sätt att träna. Ibland kan man lära sig en hel massa saker av att inte predika sin egen tro högt och tydligt, och låta människor få bilda sig en egen uppfattning om dig, innan du knölar ner din uppfattning i halsen på dem. Ge dem goda förutsättningar till att gilla dig så brukar det mesta lösa sig av sig själv!


Till sist; hamnar du ändå på klubben från helvetet där alla medlemmar slår sina hundar OCH förespråkar att göra det så behöver du ju faktiskt inte vara där. Det finns säkert andra människor runt omkring som, precis som du, gärna har roligt när de tränar hund. Skulle du mot förmodan hamna på en av dessa särskilt sällsynta helvetesklubbar befolkade av satans avkomma är min rekommendation att byta klubb, alternativt starta en egen träningsgrupp att umgås med. Endast du själv kan ta ansvar för din egen träning och din trivsel under densamma!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards