Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 12 februari 2015

Är det för mycket begärt att få välja sina träningsvänner själv?

Av Liza Hasselquist - 12 februari 2015 10:30

Jag lägger cirka 25 timmar/vecka i genomsnitt på att träna min hund, ibland lite mer tid och ibland lite mindre. Utöver de timmarna lägger jag ungefär lika mycket tid till på promenader och ren fysträning. Nästintill alla pengar jag tjänar (som jag inte måste använda till att betala räkningar eller spara inför den möjligt stundande apokalypsen) lägger jag på hundrelaterade saker; foder, utrustning, leksaker, veterinärbesök, kurser, kläder till mig, tävlingar, diesel och så vidare. 


En försvarlig mängd av ”mina” timmar försvinner på att åka till och från hundrelaterade aktiviteter. Ett gäng timmar per år (minst 80+) går åt till att planera kurs, hålla kurs och administrera kurs. Ett annat gäng timmar ställer jag upp som exempelvis spårläggare på klubbens tävlingar. Utöver det är jag MH/MT-figurant, där jag försöka komma ut på så många tillfällen som möjligt, vilket även det renderar i timmar som jag måste ta någonstans ifrån. För mig är det värt att jobba ideellt på grund av att jag får så mycket tillbaka som jag inte kan värdera i pengar, men periodvis är det tufft! När man måste välja bort aktiviteter man själv skulle vilja för att jobba på klubben kan det vara rent motigt…


Jag hjälper gärna ”nya” medlemmar och blivande tävlingsekipage med att stå mottagare på budföringar, figga för markeringsövningar, kolla och tipsa om ett fritt följ eller vad fanken man än vill ha hjälp med NÄR jag har tid för det (vilket är nästan varje gång någon frågar). En del ekipage har jag släpat med ut i skog och mark för att kolla av vad de behöver träna på för att komma vidare, men det är inte alltid jag orkar. En del människor (även att de inte ingår i min närmsta träningskrets) ger mig ett otroligt utbyte i form av funderingar, tankar, hjälp med ditt och datt OCH är människor jag klickar med och har roligt ihop med. Klart som tusan att man mer än gärna ställer upp lite extra för dem, då jag dessutom vet att de gör detsamma för mig, utan att blinka!


Med detta i bakhuvudet känner jag mig lite påhoppad när man ser människor skriva om att man (utöver detta) ska släppa in ALLA nya och ALLA som vill vara med i den egna träningsgruppen. Jag  känner att de timmarna jag har till min egen träning så vill jag faktiskt ha full frihet att välja vem jag vill träna med, vilka sporter jag vill träna och på vilket sätt jag vill träna min hund. Om man dessutom betänker att en ganska stor summa pengar läggs på att (förhoppningsvis…) och i slutänden mynna ut i någon form av resultat, gärna bra sådana känns det ganska förmätet att andra ska diktera villkor för hur mina pengar ska spenderas. När jag började på brukshundklubben stod inte alla i givakt och frågade vad just JAG ville vara med i, utan det var väl mycket upp till mig själv att söka runt efter andra som ville syssla med samma sport som jag. Jag upplever dock att jag fått mycket hjälp och stöttning på de klubbar jag har varit medlem i, man har fått tips på vem man kan kontakta i stort och smått och ibland kommit med i en existerande grupp och ibland hittat någon likasinnad och ihop med den dragit ihop en grupp. Alltså, fixa åt dig själv också emellanåt och RESPEKTERA att det inte alltid är alla andras uppgift att ta hand om dig hela tiden!


Jag tror att många av de som lägger väldigt många timmar på ideellt arbete behöver vara själva med sin egen valda grupp och göra just det som de vill utan att behöva ta hänsyn till andra emellanåt.  Jag orkar inte planera alla pass åt nybörjare, även att jag jättegärna vill hjälpa till. Jag lägger inte gärna 2-3 timmar extra i skogen under helgen för att folk ska få komma och ”prova på” i vår sökgrupp lite från och till. För mig är den tiden helig, och avsatt för min hund, mina vänners hundar och umgänge med ett par personer som är väldigt viktiga för mig. Är det verkligen för mycket begärt att få ha de timmarna bara för sin egen skull utan att man ska hängas ut som otrevlig, missunnsam och dålig på att ta hand om nybörjare?

 
 
Sofia

Sofia

12 februari 2015 16:25

Jag tycker många gånger respekten för det ideella arbetet som många lägger ner i klubbar är låg. Ofta gnälls det och hackas på petitesser kan man tycka, istället för att se alla dem som gjort en aktivitet möjlig. Förstår hur du tänker. Avundsjuka kanske?

http://www.echosierra.se

 
Amanda

Amanda

28 juni 2015 12:23

Håller helt med dig.

Själv är jag den där nya på klubben, och jag har ögonen öppna efter träningskamrater, har även ställt frågan och försökt få ihop en träningsgrupp. Jag - som nybörjare - skulle aldrig förvänta mig att få hoppa in i en grupp med folk som tränar för eliten, eftersom att jag inte kan bidra med något av värde för deras träning.

Min uppfattning av en träningsgrupp är att den växer fram genom att man trivs i varandras sällskap och har en liknande inställning till sin sport och träning!

http://blocketvalp.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards