Fraggelbloggen

Alla inlägg den 23 februari 2015

Av Liza Hasselquist - 23 februari 2015 12:35

Hela vecka 8 har varit sportlov för mig som är lärare, och precis som det brukar vara vid lov har jag mestadels tränat hund. Frihetskänslan man får när man får disponera sin tid själv och som man allra helst vill är hyfsat oslagbar, och när man kan fylla den med hundiga aktiviteter och goda vänner så blir det helt outstanding!


I måndags var jag hos kennelMormor i Karlskrona, och tittade på nya lilla underverket Luci. Hon var en pytteliten papillon, men riktigt häftig med mycket lek och kamp! En sån ska jag nog också skaffa mig nån gång! Fraggeln fick en finfin gullig stypkedja som perfekt matchar nya (GRÖNA) böttcherselen av sin mormor, så han var himla nöjd. På kvällen var det näst sista kurstillfället på lydnadskursen på Guldhunden, och oj så himla roligt det är att hålla kurs när alla deltagare är aktiva, motiverade och nyfikna på vad man kan bidra med för tips och idéer!

 


På tisdagen spårade jag och Emelie på dagen, sedan åkte vi hem till henne och jag fick kycklingtortillalasagne till lunch (borskämd som ett as!). På kvällen hade vi en timme bokad i Guldhunden; jag, E och Angie. Hundträning inomhus när det är mörkt och kallt OCH en massa skratt är det inte mycket som slår hörrni! 


07.00 på onsdagen åkte Elin och jag och lämnade min bil på service. På dagen kom Emelie därför och hämtade upp mig och Fraggeln för ytterligare en spårdate, gypsiestyle:  

På kvällen bjöd jag Elin på caesarsallad, kaffe och skitsnack. 


Torsdag morgon kl 09.00 var jag och tatuerade mig, och när jag kom hem var jag ganska trött och hade ont i ryggen (för att man måste ligga så stilla) så jag och F tog bara en långpromenad istället för att åka och spåra som det var tänkt. Det var lite soligt ute så att bara ligga inne och lata mig fick vänta ett par timmar tills mörkret oundvikligen föll. 


Fredagmorgonen spenderade jag hos läkaren, återbesök och kontroll av rygg+nacke. Nya värktabletter och en undersökning som egentligen inte visar något förutom att jag fått mer ont trots att jag ökat dosen av tabletter. På eftermiddagen körde jag och F över till Öland och gick en promenix ihop med Angie och Cash, och gud så kul de har ihop de där två! Vid 18 anlände Mia, Lyxa och Pu till Kalmar, och vi knölade i oss lite käk innan vi drog ut för 2 timmars fredagsträning på Guldhunden. Jag hjälpte först Mia med kommendering av hennes feelgood-pass med Lyxa, innan jag körde igenom en del grejer för att underhålla och även petade en stud i hö-svängar. Det är härligt att F orkar så mycket mer nu, på bara några månader! Han är en superhärlig hund att träna och jag ser verkligen fram emot alla träningar och tävlingar vi ska ge oss iväg på under vår och sommar!

 

 Tripp-Trapp-Trull väntar i bilen mellan aktiviteter!


På lördagen startade vi upp med långpromenad med lösa hundar, jag och Mia. Härligt att F som väger i stort sett dubbelt så mycket som Pu är snäll nog för att man ska kunna låta dem rejsa omkring, knuffas och tacklas bäst de vill! Vi fortsatte vidare till IKEA, där vi människor fick i oss en stadig brunch, innan vi åkte till Dogmania i Nybro. Jag hade kunnat handlat hur mycket som helst (om det är undantaget från köpstoppet eller alla fantastiska saker man bara MÅSTE ha låter jag vara osagt) men ett par nya leksaker och en praktisk uppfällbar skål från BecoBowl blev det i alla fall, allt i grönt!

Sedan blev det färd ut till skogen, och jag lade spårupptag till Lyxa, och ett lite längre spår. Angie och Emelie kom så och mötte upp oss och så vallade vi ruta och körde sök. F fick markera (sittande A och liggande E) och gjorde det fint. I själva söket hade vi fokus på att jobba på helt dolda figgar, då han har en tendens att titta sig lite väl mycket omkring…

När vi tränat sök klart tog Mia och Lyxa upptagen+spåret, och sedan åkte vi hem och vräkte oss på soffan med en pizza!


Söndagen började med tidig uppstigning och avfärd mot Guldhunden, där Mia och Lyxa skulle tävla Elitlydnad. Konstigt nog blir jag alltid mer nervös när en kompis ska tävla än vad jag blir när jag själv ska tävla, så det var lite skakigt! En 9.5 på vittringen blev dagens bästa, annars saknades det lite poäng för att höja snittbetyget till SM-kval.  

Det vore så tufft om de fick tävla både lydnadsSM och bruksSM i år!

Efter prisutdelningen handlade vi mat och åkte till skogen och käkade, medan hundarna fick nosa upp sin egen lunch. Sedan försökte Mias hundar tugga i sig min lunch också, så jag fick skrika för livet. Efter det körde Pu och F rapportsträckor, Pu hur bra som helst och F som bara kunde springa ifrån sin matte…

Ytterligare 4 spårupptag blev det för Lyxa och sedan ett rapportpass även för henne, innan vi gick en runda och så påbörjade Mia resan hemåt igen. 


Jag kan inte uttrycka hur mycket jag gillar att umgås och träna med mina fantastiska träningskompisar, många av vännerna jag har träffat genom hunderiet är vänner för resten av mitt liv! I alla fall om ni orkar med mig!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards