Fraggelbloggen

Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Liza Hasselquist - 19 maj 2015 13:45

Under flera år har jag längtat till jag har en frisk och färdig hund att bara komma ut på tävlingsbanorna med. Så plötsligt står vi där, jag och Fraggeln, på väg ut på vår allra första (men absolut inte sista!) tävling som ett team!


Maj blev lite hektiskt träningsmässigt, då jag helt oplanerat spontananmält till en lydnadsklass 1-tävling för att jag ville få komma ut och testköra innan det var dags för BH-provet. För dem som är förtrogna med IPO-lydnad vs lydnadslydnad så står det antagligen ganska klart att bedömningen och vilket utförande som ger bra poäng skiljer sig markant mellan de två grenarna…Två veckor innan det var dags att debutera kom jag dessutom på att jag inte hade två av momenten i LK1; så bara att nöta, nöta och nöta apportering och ställande. Jag  var lite nervös när vi kom ut på planen, men det släppte så fort kommenderingen började, jag har tur att nervositeten liksom inte får plats i huvudet samtidigt som man förväntats sköta gående, kommendering av hunden och att lyssna på tävlingsledaren.


Sammantaget kan man säga att Fräck skötte sig med den äran, och en lugn och fin plats var liksom bara grädde på moset. Vi fick ihop 165 poäng och ett förstapris och vann en vas för vår 2:a-plats på prispallen. 


Helgen efter var det så dags för BH-prov. I förberedande syfte hade jag kikat på åtskilliga YouTube-klipp som mer stjälpte än hjälpte mig med att få koll på vad som egentligen skulle göras och i vilken ordning. Förutseende som jag är började jag läsa på lydnadsprogrammet en hel vecka i förväg, frågade om hjälp, kollade klipp och läste igen bara för att varje gång tolka om programmet både hit och dit. 


Hur eller hur samlades vi på Karlskrona brukshundklubb kl 10.30 lördag den 16/5. Vi var 4 ekipage, och Fräck var fluffigast och prickigast av alla! Det visade sig att IPO-ekipagen som spårat blivit försenade, så planerad start 12.15 blev raskt  runt 13-hugget. Id-kontroll, platsliggning och sedan lydnadsprogrammet med den förhatliga gruppen (där risken finns för att F bestämmer sig för att hoppa ner någon av gruppmedlemmarna) och plötsligt kom jag ihåg antal steg, skiften, svängar, ”tack gruppen” OCH att titta på domaren lite nu och då när det kändes lämpligt! Och ja, Fräck försökte minsann göra en blixtattack på en i gruppen men såklart bara då det fysiska kopplet var på; slutsatsen blir alltså att det mentala kopplet är 100 ggr bättre, och så kommer vi att låtsas att koppelmoment inte finns!     

 

Om jag skötte mig bra så är det ingenting mot vad lilla F gjorde; Han låg plats i 8 min utan att ens vifta med öronen och han gick, gick och gick med nästan 100%-ig kontakt och en härlig attityd genom hela programmet. Visst, vinklarna måste vi jobba bort att det är ok att vara smart-lat i, men annars tycker jag att det bara var småsaker.


Så till miljöprovet där de fyra hundarna (som alla godkändes på lydnadsdelen) blev utsatta för mängder av mer störning än vad provledaren ens hade planerat för; Vi mötte sammanlagt 4 hundar som inte var med i provet, vi hade halvnakna figuranter som bytte om bakom en minibuss, e pågående rallytävling, en kissande rallyförare, en löpare, en cyklist och en herrans massa bilar som skulle klämma sig förbi på alla möjliga och möjliga ställen. F var lugn som en filbunke; men sen så har han ju särdeles god balans i nervpaketet den där lilla fluffiga! Jag är sammantaget ytterst nöjd med min lilla prins, som bevisat att nervösa mattar inte bekommer honom det minsta och jobbar på så fint och med massor av attityd trots att det blir mycket på en gång. Att han sedan kan sätta sig och bara chilla bland andra hundar, massor av folk och lekande barn gör mig ypperligt imponerad. Helt klart en supersocial, balanserad aussie med en massa tryck och jävlaranamma i, redan vid knappt två års ålder. Bästa, bästa lilla hundvalpen!

 


Här kan man se miljöprovet och höra domarens kommentarer om lydnadsdelen:

https://www.youtube.com/watch?v=c1FKx4MkdE4&feature=youtu.be

 

Nu längtar vi främst till IPO-läger v 27 i Sollefteå, men hela sommaren kommer att bli full av roliga och hundiga aktiviteter!

 

Matte, fokuserad hund och handväska  

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards