Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 15 december 2015

Dina problem är faktiskt dina problem!

Av Liza Hasselquist - 15 december 2015 09:01

Utan att försöka platta till människor totalt känner jag att det är dags att lyfta ämnet med att problem som inträffar vid hundmöten ofta tillskrivs ägaren till den hunden som faktiskt sköter sig vid mötet. Häromdagen fick vi ett hundmöte på en plan, där möjligheten fanns att passera gott och väl 25 meter från varandra. Jag möter en hund i flexikoppel med matte på släp, där jag redan innan ser hur matten spejar och spanar och jag förstår att hon är lite obekväm med att hundarna ska behöva ”mötas”. Jag går därför ut så långt jag kan åt ena hållet för att hennes hund ska få den plats den behöver; MEN döm om min förvåning när damen sneddar över planen i riktning mot oss för att sedan ropa: URSÄKTA, ÄR DIN HUND KOPPLAD? Jag sätter Fräck ner och då ropar damen: KOPPLA HUNDEN! Hennes hund har nu sett oss och springer genast ut på 8 meter och befinner sig plötsligt ca 5 meter ifrån oss medan den hoppar och gnäller samtidigt som damen är totalt oförmögen att hala in sin hund. Jag frågar damen om hon tycker att det ser ut som att min hund behöver vara kopplad, och hon svarar surt att  jo, det tycker hon verkligen för hennes hund gillar inte andra hundar och särskilt inte de som är okopplade. Vid det här laget känner jag mig helt oprovocerat påhoppad och svaret blir kanske väl irriterat; Vad trist att din hund inte gillar andra hundar, min gillar alla hundar förutom de som har gapande, korkade mattar och flexikoppel…


Jag slänger på kopplet och går bara därifrån men damen passar på att slänga några väl valda ord (som jag inte hör pga att hennes hund nu skäller) mot min rygg men jag tror att det på ett ungefär gick ut på allehanda hot vad som skulle hända med mig och Fräck om jag inte skulle se till att hålla min hund kopplad hädanefter. Trevligt tänker jag!


Om man nu har en hund som har svårt för hundmöten tycker jag att man kan be om och förvänta sig att andra inte ska släppa fram sin hund (inte med flit i alla fall), men den respekten tycker jag att alla som har hund ska kunna vänta sig. Jag anser också att båda förare har ansvar för att hålla sina hundar på kanten av gångvägen vid ett möte, allt för att ge hundarna tillräckligt med plats. Jag tycker dock inte att man kan vänta sig eller kräva att andra människor ska gå omvägar, byta håll, inte passera utanför staketet på ”fel” sida vägen eller ha andra, för mig, helt orimliga krav på vad man ska göra för att ge sin egen hund en god upplevelse av hundmötet. Jag är INTE medansvarig för att lösa dina problem! Detsamma gäller hundrädda människor; jag kan gärna koppla min hund ifall du signalerar att du är rädd (och jag tar för vana att alltid göra det när det är trångt och svårt att passera) men jag vägrar gå över på andra sidan vägen, byta håll eller undvika ditt kvarter för att DU är rädd!


I mitt fall med tanten och hunden kan jag ta att någon ber mig koppla hunden, oavsett att mötet kunde avlöpt utan någon större dramatik på grund av att avståndet var gigantiskt, och så länge man är trevlig brukar jag göra precis det och bara fortsätta gå.

Jag kan absolut inte acceptera att min hund som beter sig ska kopplas och helst försvinna från jordens yta för att damens hund har problem, samtidigt som hennes hund tydligen får vistas 8 meter ifrån sin förare och bete sig hyfsat provocerande och ganska otrevligt. Jag kan heller inte acceptera att människor tar sig rätten att hota andra, baserat på sina egna åsikter. Ja, det är koppeltvång i Kalmar kommun. Om det innebar att kopplade hundar aldrig någonsin tog sig fram till och skadade/skrämde vilt, andra hundar eller människor skulle jag förstå regeln. Nu är det så att jag blivit ofrivilligt påhälsad av 1. Stark, glad hund i flexikoppel. 2. Stark, arg  hund i vanligt koppel som slet sig. 3. Liten, vansinnig hund i flexikoppel. 4. Liten glad hund som rymt ur halsbandet, förutom en valp och en arg liten hund som gick lös och rymde från husse/matte. Jag ser att koppeltvånget absolut gör noll nytta, dels då olyckor faktiskt kan ske (koppel KAN gå av, hundar KAN rymma ur halsband och man KAN tappa kopplet) och de människor som faktiskt borde ha hunden under kontroll sällan eller aldrig har det. Jag hoppas istället på tanken att människor kan ta ett större egenansvar så att deras hundar förhindras att störa vilt, människor och andra hundar för att vi hundägare anser att det faktiskt borde vara så, inte på grund av någon lag som säger det. 

   

Fräck och hans bästa kooompisar   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards