Fraggelbloggen

Alla inlägg den 21 januari 2016

Av Liza Hasselquist - 21 januari 2016 11:16

Alla som känner mig vet att jag är något petig med min hund. Jag är lite petig med inlärning av moment, hur de ska utvecklas och vad man skulle kunna göra annorlunda från gång till gång. Har jag inte en nästintill 100-procentig lösning på ett problem så tränar jag inte det momentet. Alls… Lite petig alltså! Jag är petig med vad hunden käkar och att han är bra i magen till den grad att jag tar med ficklampa ut i skogen på kvällen enbart för att kunna hålla koll på bajset. När J rastar får jag ”bajsrapport” och det är strikta utfodringsregler hemma gällande ben, broskben, djurslag, tillskott och sådär ni vet. Liiite petig kan man säga!


När det gäller fysträning har jag hyfsad (järn) koll på vad hunden gjort/ska/borde/måste göra för varje dag, när det ska dras, när viktmanschetter ska på, täcken innan och efter och när dessa kan tas av. Jag masserar ganska ofta, och när jag inte kan då nacken eller ryggen skriker är det jourhavande massör som får ta över- för att hoppa över det? NEJ-NO! Sedan i oktober har jag fått en allierad i denna halvhysteriska syssla som det är för mig att ha hund; Patricia Hellman på Hundmuskler. Hundmuskler är ett företag som ligger i Torsås och Patricia är Canineopat och utför GSM (genuin svensk massage) samt har laserbehandling. Jag var hos Patricia en gång för att jag ville kolla upp vad jag uppfattade som en rörelsestörning på ett vänsterben, och fick direkt intrycket av att hon var ungefär lika petig som jag själv är! När sedan Hundmuskler ville ha sponsorekipage sökte jag såklart, och Fraggeln och jag blev utvalda och är nu två gånger i månaden hos Patricia för koll av rörelserna, massage och laser. 

   


Patricia är väldigt duktig och väldigt hängiven att det ska bli riktigt, RIKTIGT bra för odjuret, och har i år (för första gången någonsin) tvingat mig att lägga in en riktig, planerad vila. Förutom att hon tvingar oss att vila så hjälper hon mig med allehanda frågor om kost/fysträning/whatever som har med Fräcks form och fitness att göra. Det är jätteskönt att ha någon att fråga om allt möjligt, som dessutom har samma inställning som jag själv: hellre en koll för mycket än en för lite!

   

Fraggeln gillar maschasche!


Om ni bor i närheten av Torsås (eller för den delen lite längre ifrån) och har hund som tränas mycket så rekommenderar jag verkligen att ta kontakt med Patricia för genomgång av hunden. Det är så mycket småskador och spänningar som man snabbt kan bli av med om de upptäcks i ett tidigt skede att det är väl investerade pengar för att (förhoppningsvis) slippa ta tag i det mitt i tävlingssäsongen när skadan redan är skedd. Även om man naturligtvis inte behöver vara lika galet petig som jag själv är så är det bättre att förekomma än att förekommas!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards