Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 25 januari 2016

Att fysträna en Fraggel

Av Liza Hasselquist - 25 januari 2016 13:44

Det har väl framgått av tidigare inlägg att jag är ganska noggrann med fysträningen av Fräck, och jag tänkte ta tillfället i akt att skriva ned lite vad man kan tänka sig att syssla mednär man fystränar en Fraggel. Vi tränar lite olika saker beroende på vart i säsongen vi är, och vad man just då kan uppfatta som svagheter eller färdigheter som behöver förstärkas, och schemat är aldrig någonsin skrivet i sten utan hela tiden flexibelt om hunden är sliten eller verkar trött och hängig. 


Generellt sett så motioneras Fräck mycket lös. Han är en hund som gärna springer mycket i terrängen, vilket är bra då hunden bygger mångsidiga muskler som klarar accelerationer, vändningar och start och stopp på hundens egna villkor och där miljön är det som hunden behöver ta hänsyn till. Fräck är lätt att kalla in och därför tycker jag att han kan få vara lös så att han kan sträcka ut ordentligt. Man kan dock höja ett varningens pekfinger för lek med andra hundar i skog och mark på grund av skaderisk då de kan bli väldigt mycket mer upptagna av att jaga eller jagas än av att hålla koll på vart de sätter tassarna. Nu har jag aldrig haft någon aussie som skadats genom lek (annat än nåt tillfälligt pip efter att ha blivit rammad) och är hunden uppvärmd innan så ser jag att riskerna för det är ganska små, eller, vinsterna i glädje är större än de eventuella förlusterna.


På morgonen går vi alltid mellan 45 min till 1.5 timmes promenad, och växlar mellan skog (lös), skog (i dragbälte) och i dragbälte på asfalt eller på grusväg/stig. Jag börjar alltid med att vi går igång 5-10 min i behagligt tempo, sedan får han vara lös 5-10 min (utan att rusa) för att hinna kissa och bajsa innan vi börjar dra. När vi sedan drar håller vi ett ganska högt tempo (runt 8 min/km). Fräck har även viktmanschetter på sig under de flesta rundor vi går, och där varierar jag vikten beroende på vilket slags pass vi kör. När han går lös har han tomma manschetter eller endast en femkrona i, likaså när vi jobbar längre pass med att lyfta på benen (i terräng). Kortare pass i terräng har han tyngre vikter (2-3 femkronor) och det har han även på dragpass på plant underlag. 

 

Fräck i dragselen från Zero DC modell faster!


Två dagar i veckan springer F i draglina med min sambo under em-kväll och det blir mellan 8 km till 1.5 mil ungefär i 6 min/km tempo. De dagarna försöker jag låta bli att träna någon lydnad eller så, då jag tycker att han kan behöva vila och återhämta sig. 


Längre fram på säsongen brukar vi köra två intervallpass med cykeln/vecka, då ingen av oss kan springa så fort att Fräck kommer upp i maxfart. Då brukar jag köra ca 6 km med två km uppvärmning och nedvarvning i trav (går naturligtvis igång honom innan vi börjar cykla) och två km intervaller. Fräck är lös under intervallerna, mest på grund av att jag skulle ogilla starkt att dratta omkull i den hastigheten och han är lite lagom opålitlig och busig just när det går fort. Han har lärt sig att trava lös bredvid cykeln också, så där gör jag lite olika beroende på vilken sida han ska springa på. Sökträningen blir ganska lik ett intervallpass, så kör vi dubbla sökpass med många slag en vecka tar jag bort ett intervallpass med cykeln. 


Jag jobbar en del med balansövningar och att hoppa upp på saker i skogen, samt att klättra på ett nedsänkt A-hinder (agility) som stärkande inför klätterhindret på IPO/BSL-lydnaden. Där är fokus på att ha kontroll och balans och inte låta benen fladdra fritt, vilket annars är Fräcks sätt att göra saker. Vi jobbar även med bakdelskontroll på hö/vä-sida, på pall och genom att backa upp för en trappa. Trappan är väldigt bra för där kan jag också hålla koll på att han tar i liksidigt med båda bakbenen på väg upp.


På sommaren simmar han i havet också, men då vi inte har tillgång till båt är det svårt att lägga upp sådan träning enligt schema när det inte är varmt nog att bada själv. På våren brukar vi dra nytta av den naturliga vattentrasken och gå i strandkanten, men senare är det hundförbud på alla stränder där det faktiskt finns en strandkant man kan gå i utan att bryta fötterna. Hade jag behövt köra rehab av någon anledning hade jag dock prioriterat att vattentraska inomhus under den kalla årstiden.


Vi är som sagt, noggranna med upp- och nedvärmning, täcke (alltid under 10 grader) och även massage hemma (varannan dag) och hos Fräcks canineopat- Patricia, varannan vecka. Vi stretchar och syreväxlar efter att jag har gått av honom lite efter att vi har kört lite tyngre fyspass. Efter exempelvis sökpass har han täcket på sig i minst tre timmar inomhus när vi har kommit hem. Jag är också noga med att han dricker ordentligt oavsett om det är varmt eller inte och att inte träna hårt ifall han inte är helt ok i magen, då vätskan i musklerna kan försvinna om hunden har diarré och det kan i sin tur leda till skador. 

  

En trött Fraggel är en bra Fraggel  

 
 
Therese

Therese

25 januari 2016 16:46

Takk for at du deler hvordan du trener fysikken til hunden :) Det er alltid interessant å lese om hvordan andre legger opp treningen :)

http://tijon.wordpress.com

 
Matilda

Matilda

5 februari 2016 12:34

Intressanta inlägg! Roligt att få läsa om era äventyr tillsammans :)

http://setterlycka.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards