Fraggelbloggen

Alla inlägg den 1 mars 2016

Av Liza Hasselquist - 1 mars 2016 09:49

När man, som jag, är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna är det viktigt att minnas varför man tävlar. Jag gillar att tävla för att jag gillar anspänningen och jag gillar att testa ifall vår teamkänsla som jag verkligen känner att vi har smittar över från träning till tävling. Jag kan upplevas hyfsat ”avstängd” för omvärlden innan jag ska tävla; en del tolkar det som nervositet, m en jag skulle vilja säga att jag behöver jobba ganska hårt på att hitta MIN bubbla innan jag sedan plockar ut hunden för att hamna i VÅR gemensamma tävlingsbubbla. De flesta som känner mig vet att jag är ganska fladdrig och snackig vanligtvis; men när det ska tävlas håller jag hårt på att förbereda mig så att jag sen kan vara ett stöd för hunden, fatta rätt beslut ifall nåt går fel under tävlingen och hålla mig kall och fokuserad oavsett.

Tävlingen var en LK2, vår debut, inomhus i Guldhunden. Jag hade inga moment som var direkt dåliga eller dåligt förberedda inför starten, men jag visste att fjärren var lite skör. Mitt fokus var därför att minnas att hjälpa Fräck och bekräfta om det blev nåt strul. Men, vi började såklart med platsliggning. Fräck lottades som nummer 4 (två platsliggningsgrupper) och låg på kanten bredvid aussien Karma som vi har tränat platsen ihop med förr- inga bekymmer där alltså. Han låg som vanligt som en sten, viftade lite med öronen och tuggade ett par gånger (jag tror det är när han ska svälja som det händer?  ) annars platt som en pannkaka och stilla.


Sedan en stunds väntan (F låg i buren) och jag värmde upp honom när sista hunden gick in. Han kändes fin och fokuserad, fast ganska gasad. Jag var toknöjd med vårt FF, inte ett blicksläpp och jättefin attityd och supervinklar. Domaren och jag är lite oense om studsgången i frampartiet, men han hade inte hittat nåt annat att anmärka på och jag tar gärna det om ett högre betyg skulle innebära att jag behöver minska attityden. 

Läggande under gång så; ngt sakta ner (han hamnar snabbt på armbågarna men inte ända ner i backen, vi jobbar på det) och sen avdrag för framdelsskuttandet… Samma problem som det blir ibland- lagd hund ligger och jag fick ge DK på uppsittet!   


Inkallningen vet jag inte riktigt vad som hände med, han kom in och gjorde en dålig ingång på vänstersidan; mer träning på att skilja på ”fot” och ”hit” alltså. Sändanden till rutan fick vi en 10 på, ingen kommentar. När vi sedan ska köra apporteringen tänker jag att jag ska skicka iväg den hyfsat långt; MEN tränar man på 1-kilosapporten vanligtvis så kastar man långt med 450g…JÄTTELÅNGT! Apporten slår alltså i väggen på andra sidan hallen… 

Fräck springer ut jättefint men tror att sandmerkeringarna är apporten och vänder upp mot mig med minen ”Det finns ju ingen jevvla apport kärring” och jag ger ett DK varpå lilla hjärtat springer ännu längre bort, hittar apporten och får med den in…Lite tugg och lite tveksamt gripande (träna mer med andras apporter samt omvänt lockande på gripandet på de lättare apporterna. Hoppet vet jag inte riktigt vad domaren ansåg var fel, vi fick i alla fall avdrag för tempot; men med tanke på att han spekade iväg så att det lät i mattan, satte sig snyggt och snabbt på sittkommandot och hoppade rakt in i front så vet jag inte om jag håller med… Men domaren dömer, och inför fjärren var jag nöjd och harmonisk och lite skrattig! Han är så härlig den där! På nedläggandet på fjärren märkte jag att det här kändes svårt (DK nedlägg) men tänkte att jag skulle se ifall han ändå kunde sätta sig upp, trots strul och VISST satte han sig! Inte som han ska; men han kom upp (och lite fram…) och sedan lade han sig på läggandet MEN långsamt och tvekande och Nä; sitta nåt mer skulle han inte! Så jag lät honom ligga och sa bra för jag kände att han behövde lite pepp och vi avslutade ändå med god känsla!


Jag är så stolt över den här grabben; han är så härlig och glad och vill så gärna göra rätt! Nu satsar vi 100% på IPO och bruks resten av våren; så får vi se ifall vi kör nån lydnadstävling i sommar för att hålla igång tävlandet. Och förresten; 159 poäng blev det, och man kan väl tycka att det var surt att det fattades en ynka poäng MEN de andra 159 är värda 200 poäng för mig!  

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards