Fraggelbloggen

Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Soooolen skiner!

Av Liza Hasselquist - 3 mars 2010 10:44

Förutom att det är -3 grader och blåser storm (mitt ansikte har frusit och fallit av, jag skämtar inte!) så är det sol idag! Jag bestämde mig snabbt för att vi skulle ta den långa promenaden utmed stranden, för det är mysigt att gå där och Lotus kan vara lös mesta delen av tiden. Vi skulle dessutom passa på att ägna oss åt nåt som vi började med för ett par dagar sedan- skvällerträning.

Efter att Lotus lydiga period tydligen avbrutits finns det inte längre nån garanti för att min kära hund stannar hos mig om det plötsligt och oväntat dyker upp en annan hund. Lotus dundrar iväg, glad i hågen och som tur är springer han inte fram utan bara drar en repa i närheten och vänder sedan och springer till mig. Detta är ju såklart inte OK, så vi bestämde att göra nåt åt saken.

 Metoden jag valde kallas skvallerträning och går ut på att hunden ska "skvallra" på det den ser utan att springa dit och sedan ta kontakt med matte för belöning. Ok... Det låter ganska enkelt, och hittills verkar det ganska enkelt! Lotus svarar ju bra på inlärningsmetoder som gör att han själv får tänka ut vad som kan tänkas ge belöning, och efter att ha pysslat med detta sedan i förrgår har han idag skvallrat ca 500 gånger på fåglar (han är väl inte dum, enkelt sätt att få godis) två gånger på en tant (samma, bara för säkerhets skull) och en gång på en snögubbe. Han har också skvallrat på en hund, men den var på lååångt håll och då brukar han inte dra. Nu har vi ju inte prövat detta på nån riktig störning och ska inte göra det heller på ett tag, fåglar och tanter brukar han inte springa till oavsett, men jag ser det som en lyckad början i alla fall!

I övrigt att jag grymt valpsjuk, det är tur att jag har så mycket jag måste göra nu när jag är ledig för annars skulle jag lättfastna framför datorn och bara glo på valpbilder hela tiden. Jag har redan börjat "valpsäkra" så smått, skrivit inköpslista på vad vi MÅSTE köpa tills valpen kommer hem och funderar mest hela tiden på vad som händer om jag inte gillar nån valp? Snacka om antiklimax! Iofs har jag hört ilasinnade rykten att den där uppfödaren med sina onda medhjälpare redan valt valp till mig, så kanske slipper jag välja också, ha ha!

Nu ska jag sätta fart- ska rensa mina garderober och sätta in en ställning med lådor i den ena, laga fisksoppa, provpacka inför helgen och ringa en massa viktiga samtal, samt hinna träna hund och mig själv ikväll-PUST!

 
 
Maja och Link

Maja och Link

3 mars 2010 13:06

Det är kul att träna skvallerträning, Link skvallrar på allt, himla praktiskt! Harar är ännu ganska roligt så där måste man faktiskt springa efter 5-10 meter innan han vänder om!

Liza det är ingen risk att du inte kommer gilla någon! ALLA har redan flyttat hem till mej varje gång jag ser de! Men vi har ju som sagt redan bestämt vem som ska bli gotlänning! Ses på fredag!!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Charlotte

Charlotte

4 mars 2010 13:55

Kullen du ska ha valp från är spännande, tikarna är mest troligt redan tingade så det verkar inte bli någon gó röding för mig denna gång. Fast det sitter ju inte i färgen...
Lycka till med den blivande valpen!

http://skarin.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

4 mars 2010 14:07

Hej hopp!
Tycker egentligen de är lite för små än, inte ens tre veckor ju! Blir det vallning på söndag? Annars kanske söndag är bättre än imorgon, ögonen kanske uppe då???

http://www.123minsida.se/minos

 
Sofie

Sofie

4 mars 2010 14:58

Har egentligen inte oroat mig alls för kennelhosta fram tills nu, när var och varannan hund verkar ha det...
Lördag... Så långt borta men ändå så nära! Jag längtar sjukt mycket!
Gosa inte slut på valparna bara innan vi kommer ;)

http://aussiemonster.se

 
Lotta

Lotta

4 mars 2010 16:01

Visst är det spännande att se vad det blir för andra valpköpare också, det blir ju en del med 11 st-min sheltie var ensam valp i kullen så detta ska bli riktigt roligt!
Men jag är lite avundsjuk på dig som ska titta redan imorgon, jag får vänta några veckor till tyvär...

http://www.bratland.se/lotta

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

4 mars 2010 19:20

Hur var det nu, ska du åka buss till sthlm i morgon från nynäs? eller blir det pendeln? Mellan halv tolv och kvart i tolv va?

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

4 mars 2010 20:26

hehe, nej då jag glömmer inte bort dig. Vi ses i morgon!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Jenny o Vixhen

Jenny o Vixhen

6 mars 2010 10:59

Hej,
Ja, maj låter som en bra månad för en liten träff. Ska se om vi kan få ihop något ;0) Har inte din mail, hade kanske varit bra att ha.
Ha en bra valp-helg!

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

 
Marie L

Marie L

7 mars 2010 19:22

Hoppas hemresan gick bra och att ni inte fastnade i isen. Var kul att träffa er och att se Lotusen valla! Tog du några bilder så skicka gärna! Vi höres.....

http://www.123minsida.se/Minos

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

7 mars 2010 22:10

Hej
Tack för en kanon helg! Tur att vi kan göra om det snart igen=) Lotus är jätteduktig i hagen, du borde starta vp med honom! Jättekul att se Er i hagen!Hoppas båt resan går bra och att Ni kommer hem ordentligt! Ha bra dag!

http://truefriend.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liza Hasselquist - 10 oktober 2016 12:23


Regnet har fallit evist i många dagar nu. Blåsten har liksom svept över, under, genom oss som envist kämpar emot varje impuls att stanna inomhus i värmen, krypa ner i sängen; bara femton minuter till. Vi är de som aldrig viker ner oss, som alltid väg...

Av Liza Hasselquist - 6 oktober 2016 10:35


  Bevis för godkänd testledarutbildning! Ett av mina största intressen inom hunderiet (förutom att träna och tävla min egen hund) är hundars mentalitet. Jag hade turen att börja vara aktiv på en klubb där det var många likasinnade, vilket ledde ...

Av Liza Hasselquist - 5 oktober 2016 12:33

När jag börjar pyssla med saker, oavsett ifall det är hunden eller annat, så finns en viss tendens till att jag utvecklar någon slags form av mani. I somras målade jag min första tavla någonsin, en världskarta som min syster skulle få då hennes ex to...

Av Liza Hasselquist - 3 oktober 2016 12:02


Jag skulle vilja säga att jag är en ganska så cool person, som inte känner mig speciellt nervös i negativ mening gällande nåt (förutom röntgen) hundrelaterat. Alltså; tävlingar och såna saker får mig bubbligt förväntansfull, säkert delvis på grund av...

Av Liza Hasselquist - 27 september 2016 15:37


I hela mitt liv har jag varit en nästintill orimligt morgonpigg person. Nästan så störig att en bara vill klippa till för att få hejd på personen som kvittrar ”GODMORGON” klockan 05.00  för att sedan studsa upp ur sängen, kränga på sig kl...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Real Sugar

Sugarwind's

Lotus valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards